25 éves a Bethesda

25 évvel ezelőtt, egy Egyesült Államok-beli irodában, Maryland tartományban, Bethesda városában Christopher Weaver megalapította a ma ismert Bethesda Softworks nevű játékstúdiót, amely azóta számtalan klasszikust tett le az asztalra. Rövid történelmi áttekintést olvashatsz most róluk.

A cég 1986-ban alakult meg az Egyesült Államok egyik leggazdagabb és legműveltebb városában, majd négy évvel később átköltözött a szomszédos Rockville-be, ahol ma is rengeteg szoftver- és biotechnológiai vállalatot található.

A Bethesda jelentette meg az első fizikai alapokon nyugvó sport szimulációs játékot, a Gridiron!-t még Atarira és Commodore-ra, rögtön az alapítás évében, melyről kritikák születtek. Ezek voltak a kezdetek.

Az Elder Scrolls

A cég mindenekelőtt az egyik legjobb szerepjátékról, az Elder Scrolls-ról híres.

A sorozat első része, az Arena 1994-ben látta meg a napvilágot DOS-ra. (Van itt valaki, aki játszott vele?) Később, a kezdeti sikertelenség után, ’96-ban jelent meg a Daggerfall, a második rész, mely elsőként hozott 3D-s megjelenést hatalmas területen. A játéktér itt valóban hatalmas volt (Nagy-Britanniához hasonlítható mérettel), viszont rengeteg hiba került a kiadott verzióba, így eléggé élvezhetetlen volt a játék folyása.

A hatalmas sikert a The Elder Scrolls III: Morrowind megjelenése hozta el a nekik. Ez volt az a játék, amely egyedi hangulatával, nem-lineáris játékmenetével sok-sok órára a képernyő elé szegezte a játékosokat. Másfél év alatt több mint négymillió példány fogyott a játékból.

Ezek után pedig nem volt kétséges a folytatás sem, négy évvel később megjelent a sorozat negyedik része, az Oblivion is, mely az elődhöz hasonlóan két kiegészítő lemezt kapott.

A folytatást pedig várjuk :).

A ZeniMax megalapítása

Az alapító, Weaver 1999-ben elhatározta, hogy a cége nem csak a PC játékokkal fog foglalkozni, így egyfajta héj-cégként létrehozta a ZeniMax Mediát, melybe beletartozott a Bethesda is.

Később ez a cég vásárolta fel az id Software-t, a Doom, a Quake és a Wolfeinstein alkotóit, illetve az Arkane Studiost, az Arx Fatalis készítőit.

Kifejezetten rendes tőlük, hogy minden öt évnél régebbi id-s játékának kiadják a forráskódját, így a programozni vágyó ifjúság a végletekig módosíthatja azokat. Az Arx Fatalis forráskódja szintén megjelent, idén januárban. Itt kell megemlíteni, hogy korábbi Elder Scrolls játékokok, az Arena és a Daggerfall is ingyen letölthetőek.

2008-ben beszámoltunk arról is, hogy a ZeniMax Online fejlesztőcsapatot toboroz egy készülő MMORPG-hez. A játékról magáról még csak találgatások folynak.

A Fallout története

A Bethesda 2004-ben megvásárolta a Fallout 3 fejlesztési jogát az Interplaytől (a korábbi Fallout részek és a Baldur’s Gate fejlesztőjétől, illetve a Lost Vikings kiadójától), majd egy igazi kasszasiker formájában 2008 végén tálalták a játékot.

Viszont a játékból nemcsak egy egyjátékos módot szerettek volna készíteni, hanem egy MMO-t is. A Bethesdánál voltak a jogok, és úgy állapodott meg az Interplay-jel, hogy elkészítheti a Fallout online verzióját, ha két éven belül elkezdi az aktív fejlesztést. A Bethesda szerint ez nem történt meg, így felbontották a szerződést, az online játék további sorsát a bolgár Masthead Studios-ra bízták, az Interplayt pedig beperelték. Kifogásolták továbbá azt is, hogy az Interplay a Bethesda engedélye nélkül árulta a korábbi Fallout részeket (a két előző részt és egy kiegészítő csomagot) “Fallout Trilogy” néven mind a boltokban, mind az online kereskedőknél.

Érdekes, hogy a Bethesda semmiféle kártérítést nem követel a cégtől az ügyvédi költségeken kívül. A per még mindig folyamatban van.

Manapság

Idén a Bethesda mint kiadó működött közre a Brink és a Hunted kiadásánál, és az idén jelenik meg a berkeikben az id korábbi fejlesztése, a Rage is.

Következzen egy általuk összeállított diavetítés az elmúlt huszonöt évről:

25 Years of Bethesda

Boldog születésnapot kívánunk, Bethesda 🙂

12 Comments

  1. TESMAN07-16-2011

    én játszottam arénával

    • TESMAN07-16-2011

      No meg Boldog Születésnapot Bethesda 🙂

  2. gandrus07-16-2011

    Én játszottam az Arenaval, és szerintem messze a sorozat legjobbja… Még akkor is, ha nem olyan csilli-villi, mint az újabbak. Olyan hangulata van, és olyan lehetőségek vannak benne, amik az újabbakban nincsenek. Daggerfallt nem ideértve, mert azzal nem játszottam, csak kipróbáltam, mert nem tetszett a 3d-s térképrendszere.

  3. AdweeX07-19-2011

    Most az egyszer a régi szép emlékek kedvéért felteszem az Obliviont 🙂 Jön a November aztán Skyrim 🙂 Remélem azért nem lesz olyan drága.

  4. TamrieliRocker07-19-2011

    7000Ft körül előrendelve.
    Én nem játszottam az Arénával, de szerintem nincs benne annyi minden mint a Skyrimben!

    • Vik07-19-2011

      Hol tudod 7000-ért előrendelni a Skyrimet?

      • TamrieliRocker07-19-2011

        Miért te menyiért tudod?

    • gandrus07-19-2011

      A véleményed szerint tehát az egyik olyan játék, amivel sosem játszottál, nem olyan jó, mint a másik, amivel szintén sosem játszottál… Okos.

      • gandrus07-19-2011

        De, hogy konkrétabb legyek, hogy többek közt miket hiányolok az újabbakból, ami Arenaban benne volt:

        Create wall, create floor, destroy wall, destroy floor. bizonyos helyeken csak egy találós kérdés megválaszolásával tudtál továbbjutni, na meg az Arena egész Tamrielben játszódott… enyhén nagyobb volt, mint Morrowind, Oblivion. Mondjuk az irányítása nem a legjobb.

  5. oblivionboy07-19-2011

    Hát szerintem sem…énsem játszottam vele, de youtube-on vannak videók róla és hát elég….na, nekem nem tetszik!:) Skyrim az viszont:-O:-O:D

    • TESMAN07-19-2011

      telik az idő akkor meg az csúcs grafika volt

    • gandrus07-19-2011

      “TamrieliRocke” hsz-ére való viszontválaszom neked is szól…