Elder Scrolls V: Skyrim – karakteralkotási ismertető és új képernyőképek

Az Oblivion jelentősebb negatív kritikáinak egyike a játékosokat korlátozó tapasztalatrendszerre vonatkozott. Hogy szintet léphessen a karakter, a játékosnak azokat a képességeket kellett használnia, amiket “elsődleges képességnek” választott meg a játék elején. A játékosok direkt elkerülhették ezek használatát, nem léptek olyan gyorsan szintet, így a játék szörnyeit könnyebben leverhették. Ez elég nevetséges volt.

Az Elder Scrolls V: Skyrimben jelentősen módosították a tapasztalatrendszert, hogy egyértelműbb legyen. Egy napokban zajlott sajtóeseményen mesélt a változásokról Todd Howard, a Bethesda Games Studios új játékának rendezője. Az MTV Multiplayer blogjának leírása következik.

Megjegyzés: a képességek, fajok és perkek részletesebb jellemzői még mindig fejlesztés alatt állnak. Ahogy közeledünk a 2011. 11. 11-i megjelenési dátumhoz, egyre részletesebb információkat töltünk majd fel róluk.

Szintlépés és képességek

[A Skyrimben] minden képesség meghatározza a szintlépést. A demóban egy szintlépési sáv töltődik fel minden alkalommal, amikor a képességeim fejlődnek, így tulajdonképpen azok a tapasztalatpontok. Minél magasabb az a képesség, annál nagyobb löketet ad a következő szinthez, így a játékos mindig a jobb szintűeket szeretné majd használni. Az a jó benne, hogy ha már régóta játssza a játékot, eljuthat akár 10-es szintre úgy, hogy csak a mágiára koncentrál egész végig, míg nem talál egy jó kardot. Ha elkezdi azt használni, a képessége egyre nő, de csak kis mértékben befolyásolja a szintlépést. Ahogy növekszik az a képesség, úgy kerül közelebb a játékos a következő szinthez.

Ez azt jelenti, hogy az elsődleges és másodlagos képességek már nincsenek a játékban. Mindegyik egyenrangú, és ha a játékos emeli azoknak a szintjét, több tapasztalatot szerez majd a karakter. Egy bizonyos mennyiségű tapasztalatpont-mennyiség elérése után pedig szintet lép. Ilyen egyszerű.

Perkek

A neve ellenére itt máshogy működnek a perkek, mint a Fallout 3-ban vagy a Fallout: New Vegasban. Ha a Skyrimben szintet lép a karakter, egy mellékképességet (képesség perket) választhat a játékos. Ez tulajdonképpen egy különálló, fajra jellemző képesség. Például, a mesterlövészet (az íj és nyíl képesség) alatt választhat egy perket, aminek köszönhetően ráközelíthet a célra, valamint lelassíthatja az időt célzásnál. Vagy a penge fegyverek alatti perket, ami növeli a nyílt sebek ejtésének esélyét.

Mindegyik perk követelményekkel bír, ahogy például a pengét 50-es szint fölé kell juttatni, mielőtt a nyílt sebzés perket választhatnánk. Ezek faszerűen, különböző ágakkal jelennek meg a játékban, így előfordul, hogy csak akkor tudunk kiválasztani egy bizonyosat, ha már előzőleg elérhetővé tettünk párat.

Fontos megjegyezni, hogy csak akkor választhatunk perket, ha a karakter – és nem egy adott képesség – lép szintet.

Tulajdonságok

Egy másik nagy változás a Skyrimben, hogy az elsődleges tulajdonságok számát lecsökkentették. Az Oblivionban még nyolc volt: erő, állóképesség, gyorsaság, mozgékonyság, személyiség, intelligencia, akaraterő és szerencse. A Skyrimben már csak három van: egészség, varázserő és kitartás.

Így szintlépéskor a játékos már nem 8 fejlesztendő tulajdonság közül választ, csupán háromból. Howard így indokolta ezt a változást:

Rájöttünk, hogy azok a tulajdonságok önmagukban nem sokat értek. Ha egy rajongó így panaszkodna: «Kivettétek a játékból a nyolc tulajdonságomat!», én csak azt kérdezném «Melyikeket szeretnéd, hogy benne legyen?», «Hát, az intelligencia feltétlenül szükséges, mert befolyásolja a varázserőmet!» Nos, most csak varázserő van. Az összes tulajdonság tulajdonképpen kis mértékben meghatározott más dolgokat. Most ezt eltüntettük, így egyszerűen növelhetjük a varázserőt. Az Oblivionban az intelligenciát csak azért kellett fejleszteni, mert a játékos tisztában volt azzal, hogy az a varázserőt növeli, így több varázslatot használhat majd… így kivettük a játékból.

Faj és nem

Az utolsó jelentős változás a kezdeti karakteralkotási rendszer, amit szintén leegyszerűsítettek. Az elsődleges és másodlagos képességek, valamint tulajdonságok kivételével a játékosnak csupán két dolgot kell eldöntenie a játék elején: a karakter nemét és faját. Az előbbi nem befolyásolja nagy mértékben a játékot, ellenben mind a tíz fajnak megvannak a saját kezdő perkjei (ahogy az Oblivionban is). Olyanok, mint például a karakter csillagjegye, szintén nem szerepelnek majd a Skyrimben, így a játékosoknak nem kell aggódniuk amiatt, hogy már az első órában olyan döntést hoznak, ami elronthatja a játékot.

Ennyi lenne. Persze rengeteg változás történt még az Oblivionhoz képest, azért ezeket emeltük ki, mert ezek a legjelentősebb karakteralkotási különbségek. Jövő héten újabb változtatásokról számolunk be, úgyhogy maradj velünk!

A nyolc új kép pedig:

Látogasd meg a Skyrim fórumot is!

21 Comments

  1. NoobKiller3204-20-2011

    “egészség, varázserő és kitartás.” szerintem ez úgy lesz, hogy az első tulajdonság a harcképességeké, második a varázslatoké (ezt nehéz volt kitalálni),a harmadik tulajd. a tolvajkodós képességeké lesz. Ez így tényleg egyszerűbb lesz, mert pl ha varázslóként akarsz gyilkolgatni, akkor nem kell külön intelligenciát (mana növelés főleg) és akaraterőt fejleszteni (harchoz közelálló varázslatok tartoznak ide).

  2. NoobKiller3204-20-2011

    illetve maga az életerőpontok, manapontok, és maga a kitartóerő (fatigue) is beléjük tartozik. 🙂 szal marad ugyanúgy a piros, kék és zöld csík.

  3. Ártatalan04-20-2011

    Nekem koppant egyet az állam, mert a a szerencsét mondtam volna a “rajongó” helyében. Arra is ilyen maga biztos lett volna a válasz?

    Nem tudom, hogy ti öreg motorosok, hogy vagytok vele, de ezzel az új hullámmal, amivel ,,karakterkészítési pepecselést” kiveszik nekem egy nagyon kedves játékrészt ölnek meg. Az ilyen apróságoknak van valami varázsa, még akkor is ha elsőre hibázik az ember.

  4. Impaiersz04-20-2011

    Hát nekem is hiányozni fog ez a pepecselős,részletekben gazdag rész. :S
    Ami azt illeti annó réges rég mikor elkezdtem játszani obliviont pont ez fogott meg.Na meg van itt még valami.
    ,,a játékosnak csupán két dolgot kell eldöntenie a játék elején: a karakter nemét és faját”
    Ezt remélem nem szó szerint kell érteni.Nemet és fajt??!Ennyi?Az ok,hogy nem annyira részletes,de azért már a karakterem küllemét,arcát,stb had alakíthassam már ki.Elég vacak lenne ha mindenki karakterje egyforma lenne. ^^
    Ja és még egy kérdés ehhez a 8-ból 3 leegyszerűsítéshez.Nekem mindig is gondom volt a teherbírással a játékban.Oblivionban ezt az erő növelte első sorban,de skyrimban akkor ez hogy is lesz???A varázserő tutira nem.Első hallásra az egészség sem fog sokat módosítani rajta(bár akkor állítólag ez kell majd a harcosoknak mint oblivionban az erő) és még itt van a rejtőzködő karaktereknek való kitartás ami megint csak bizonytalan.
    Kezd rossz előérzetem lenni a skyrimel kapcsolatban. 🙁

    • Arwy04-21-2011

      Nem teljesen szó szerint kell érteni, a külsőt is meg lehet majd választani. 🙂

  5. Killer Joe04-21-2011

    Bakker milyen már hogy az elején csak fajt és nemet lehet beállítani. Meg a 3 tulajdonság??
    Úgy tűnik sajna a Skyrimet nagyon lebutítják:(

  6. Arwy04-21-2011

    Szerintem ne ítéljünk ilyen korán. A demóról írt cikkeket olvasgatva, nem lesz azért annyira nagyon lebutítva… 😛

    • Killer Joe04-24-2011

      A lebutítást csak a skillrendszerre/tulajdonságokra értettem.

  7. Zalybarzini04-21-2011

    Nekem személy szerint az tetszik,hogy nem tudsz a játék elején képességeket választani,kicsit Runescape-hatása van.Én pl. szeretem személy szerint formálni a karakteremet,és így egyszerre tudok majd csinálni egy kardozós-varázslós-lopakodós sötételfet.Szóval szerintem jó ötlet az,hogy ne a játék első 15-20 percében döntsd el,hogy milyen karakterrel játssz át 150-200órát,hanem akár az ötvenedik órában gondolhatsz egyet,és tehetsz egy 90°-os fordulatot karakterileg,és játékmenetileg.És gondlom egy intejúban vagy egy sajtótájékoztatóban kiderül az,hogy mit fog növelni az egészség,a varázserő és a kitartás.Az hogy még kevés az infó,az nem jelenti azt,hogy nagy lesz a butítás.(márpedig lesz,csak a mérete és ellensúlyozása nem mindegy)

  8. Tsingi04-21-2011

    Az arcformázást nem fogják kivenni, erre mérget veszek. Ha nem a játék elején, akkor közben. Ilyen marginális dolgot nem hagyhatnak ki. Ez elemi része a játéknak.
    És a képek hogy tetszenek? Végre feltűnnek más fajok is, és egy utca részlet. A könyöklő asszonyság és a kutyás krapek különösen életszerűvé teszik a jelenetet. Az Oblivion ácsorgós, céltalanul járkáló karaktereihez képest ez nem kis előre lépés. Legalábbis a fotókból erre következtetek.

  9. Womath04-21-2011

    Hát a kép alapján az Ork olyan… orkosan randa. xD Viszont a Khajit nagyon jól néz ki. A grafikára mindig is sokat adott a Bethesda, csak elég lesz-e, hogy kiegyenlítse a játékbeli lebutításokat?

  10. andok vodak04-22-2011

    bakker de várom már az Oblivion honosítását!

  11. Castyel04-23-2011

    Az már van.

  12. barni99704-24-2011

    Szerintem azért ne ítéljünk ilyen gyorsan ugyanis a Bethesdát ismerve biztos vagyok benne hogy azért nem lesz annyira lebutítva (gondolom)

  13. andok vodak04-24-2011

    JÓ LENNE EGY HÚSVÉTI AJÁNDÉKNAK A KIEGÉSZÍTŐK HONOSÍTÁSA :7

  14. […] fantázia világa.” A játéknak lesz sok egyéb titokzatos jellemvonása is, de ezúttal sem egyszarvúkra kell gondolni.19. A képességek és perkek rendszerét egy óriási, pislákoló, a világ […]

  15. Lime07-29-2011

    Hát igen ne itéljétekel 2 meg ab ethesda mikro csinált fos gém-et? 😛

  16. Lime07-29-2011

    Hát igen ne itéljétek el anyira elvileg a bethesda soha nem csinált rosz gammát tudtomal

    [Csak Helyesirás miat irtam ujra :)]

  17. Truehun10-21-2011

    Az előző rész is nagyon tetszett de ez mégjobban főleg a sumér ékírás 🙂
    Turanian power forever!

  18. Reboot10-21-2011

    Éljen a hungarizmus és a skyrimizmus!!!

  19. Bence 5555502-01-2013

    Nagyon jó a skyrim szinte most töltöttük le de máris hatalmasakat mulatok!!! 😀 😀