Háttér az új erőhöz – írás karmokkal (III. rész)

A sárkánykiáltás nevezetű új erőről és az ennek hátteréül kitalált nyelvről szóló Game Informer cikk befejező részében megismerhetjük a sárkányok különleges írását, majd pedig az új képzettség egy-két konkrét alkalmazásába is bepillantást nyerünk. Lehetséges, hogy a mi oldalunkon is harcolnak majd sárkányok? Az alábbiakban a cikk utolsó harmada olvasható teljes fordításban.

Ahhoz, hogy az új nyelv teljes pompájában tündököljön, Pagliarulonak és fejlesztőtársainak a sárkányok beszélt nyelvén kívül még egy fontos dolgot kellett megalkotnia, mégpedig az írott ábécét.

“Abból indultunk ki, hogyan tudnák a sárkányok kőbe vagy a földre vésni vagy karcolni írásaikat. Mindent három karommal végeznek. Ezért minden betű 1, 2 vagy 3 vonás valamilyen kombinációja, illetve néha tartalmaz egy pontot is, ami olyan, mintha a hátsó karom (hüvelykujj) nyoma lenne.” – magyarázza Todd Howard. Valakinek azonban meg is kellett valósítania ezt az elméleti elképzelést, ez a valaki pedig Adam Adamowicz látványtervező lett. “Az egyik látványtervezőnk [Adamowicz] kapta a feladatot, hogy készítsen el egy betűkészletet. Vagyis hogy készítsen egyedi szimbólumokat ezekhez a betűkhöz, amik így és így hangzanak, mégpedig a fent leírt séma alapján. Egy az egyben az volt az arcára írva, hogy ‘Mi van???’ Szerintem egy órán keresztül csak ült ott, és bámulta a monitort. Aztán újra találkoztunk, és azt mondja: ‘Én még mindig nem… hogy is mondtad?’ ” – meséli Howard nevetve.

Adamowicz közreműködésével kialakult a végső rúnaábécé. “Nem feleltethető meg teljesen az angolban használt ábécének. Ebben a nyelvben 34 különböző karaktert használunk.” – mondja Pagliarulo. Néhány betű, mint pl. a “c”, hiányzik belőle, más esetekben pedig egyetlen rúna több latin betűt képvisel, köztük sok olyan kettőshangzót, mint az “aa” vagy az “ei”. Hogy megkönnyítsék a játék tervezésében való felhasználását, a végső betűkészletet úgy alkották meg, hogy felhasználható legyen a Microsoft Word-höz hasonló szövegszerkesztő programokban is. Az új, kettőshangzókat tartalmazó rúnákat a hagyományos billentyűzetkiosztás számbillentyűihez rendelték.

Vess egy pillantást a sárkánynyelv írott rúnáira. Látod, hogy mind úgy van kialakítva, hogy egy három rendes és egy hátsó karommal rendelkező lény is írhatta volna? Még a betűk alakja is karomnyomokra emlékeztet.

Több hónapnyi munka után a sárkányok nyelve kezdett végre alakot ölteni, és beilleszkedni a játékba. A Bethesda fejlesztői azonban még a mai napig is bővítik a szavak listáját a sárkányszülött és a sárkánykiáltások játékbeli szereplésének minél teljesebb megalapozására. A Bethesda egy teljes belső wikipédiát hozott létre a játékban használt szavak és kifejezések tárolására, a sárkánynyelv használata során is minden új szó felkerül a listára, illetve e lista alapján írják a sárkányok nyelvének szövegeit.

Mindezen kemény munka végeredménye a játékban igen felüdítő lesz, különösen ha tudod, hogy milyen mély alapokon nyugszik. Minden ősi fal, amire rábukkansz, egy ősi legendát rejt. Minden sárkánynyelven felordító lény hangja valódi jelentéssel bír. És ami talán a legfontosabb, minden sárkánykiáltás, amire sikerül szert tenned, valódi jelentést hordoz majd. Az egyik ilyen kiáltás pl. úgy fog működni, mint egy láthatatlan hátratántorító erő. Teljesen kimondva így fog hangzani: “Fus, Ro, Dah!” Magyarra fordítva a “Fus” erőt jelent, a “Ro” egyensúlyt, a “Dah” pedig lökést, taszítást.

Ha összegyűjti a több mint 60 különálló szó mindegyikét, melyek több mint 20 teljes kiáltásba fűzhetők össze, a Skyrim hőse már igazán figyelemre méltó ellenféllé válik – különösen, ha hozzávesszük, hogy ez a sárkányos képzettség a normál szintfejlődés során szerzett támadás-, mágiahasználat- és lopakodás képzettségekhez adódik hozzá. Képes lesz egyetlen kiáltással lelassítani az időt maga kürül, vagy egy speciálisan elsuttogott sárkánykiáltással egyetlen szempillantás alatt észrevétlenül ellenfele közelébe kerülni. És bár további részleteket vonakodtak elmondani róla, a Bethesda azt is elárulta, hogy az egyik kiáltás segítségével akár egy sárkányt is megidézhetünk, hogy harcoljon az oldalunkon.

Az új sárkánykiáltás-rendszer és az ezt támogató nyelv egy valamit kétség kívül bizonyít: a Bethesda a világ valaha készült egyik legösszetettebb játékát alkotja meg. A korábbi Elder Scrolls játékok 15 éves múltjára alapozva Tamriel világa olyan részletesen kidolgozott történetrendszer, amihez foghatót szinte csak a legnagyszerűbb fantasy regényekben találhatunk. Idén novemberben sok játékos merülhet úgy a Skyrim világába, hogy a sárkányok mágiáját és kiáltásait csak egy hirtelen jött kósza ötletnek véli. Te már tudod, hogy ennél többről van szó.

2 Comments

  1. Tsingi01-27-2011

    Szóhoz se jutok. Ha valamivel lehet nagyot dobni, ezzel az új nyelvvel biztosan. 2011 év játéka borítékolva?
    El tudom képzelni Adamowicz arcát abban a bizonyos pillanatban. Örült volna, ha meg tudja idézni Tolkien szellemét =)

  2. Arcturus01-28-2011

    Szerintem kár ennyi energiát beleölni ebbe a dologba, de hát Bethesda figyel a részletekre is. Nagyon remélem hogy tudok PCt újítani a megjelenésig.