Elöljáróban csak remélem senki nem harapja le aq fejem.
Ha mégis, akkor jó étvágyat.
Tudom még készül a Bloodmoon és bőven van még mit csinálni vele, de ezt azért már felrakom (még régebben írtam otthon).
Nos, a múltkor felvetettem, hogy bizonyára sokak örömére szolgálna, ha legalább a legjobb pluginok le lennének fordítva. Ez nagy munka lenne a fordítók számára, az kétségtelen, állandó időhiány mellett pedig kissé bajos.
Fontos két szempontból: egyrészt jelentősen javítja a játékélményt, másrészt pedig, amíg ezek nincsenek kompatibilissé téve és lefordítva, addig nem túl érdemes magyar pluginokat készíteni. Mert ugye egyrészt lehet, már megvan angolban egy ötlet, s „csak” le kell fordítani, másrészt, ha ezek már megvannak (kompatíbilis + fordítás), akkor érdemes az egészet betölteni editorba, s új magyar pluginokat alkotni, mert úgy jelentősen kisebb az ütközések esélye, addig a dolog bajos, s könnyen felesleges plusz munkákat eredményezhet.
Ezért vettem hozzá a bátorságot (remélem nem üvölt le érte senki), hogy felállítsak egy prioritási sorrendet, így könnyítve az ügyet. (Aki valódi szerepjátékot is szokott játszani, majd valószínű nagy vonalakban egyet ért velem.) (A grafikák többségét kihagytam, mert az vagy már hozzá van igazítva a magyarosításhoz, vagy nem is kell igazítás, működik alapból, fordítás meg szintén nem kell, vagy minimális (pl. ruha nevek).)
Tehát íme a sorrend, melyet én támogatok javaslat szintjén:
Első kategória:
1. A good place to stay: fent van a honlapon, egy sokszobás föld alatti hely, a leírása alapján elnyerte a tetszésemet
2. about waterlife.esm (azt hiszem): hozzáad a játékhoz több vízi élőlényt, nagyrészt békéseket, akinek nagyon elege van a mészáros halakból, annak különösen tetszene
3. MW_children.esm: 330 gyerekkaraktert ad hozzá a játékhoz, több fajból, továbbá a hozzájuk való hangokat, valamennyi gyerekruhát, sőt adnak kisebb küldetéseket is (csak ne számoljunk semmi komolyra, meg 1000 aranyakra). Ezzel teljesek lehetnek a családok.
4. MW_ch elves és ork: jobb ork és elf gyerekmodelleket ad a játékhoz, ezt inkább csak egyesíteni kellene a gyerek kieggel, meg hozzáigazítani a honosításhoz, lévén grafika
5. The wilderness mod 2.1.esm: legalábbis nekem a 2.1 van meg, ha van újabb Puma Mantől, akkor azt, ez a kieg további szörnyikéket ad a játékhoz, békéseket és agresszíveket is, nekem főleg a békések számítanak, mert abból nincs túl sok az alapjátékban
6. complite morrowind full.esp: teljessé teszi a játékot, olyan kiegészítésekkel, mint pl. favágás, bányászat, főzés, tárgyak készítése (850 db), ilyenek pl.: agyagedények, kaják, nyilak, ezekhez scriptek, s felteszem (bár mivel pocsék vagyok angolból, így a readme megértése nem sikerült teljesen) a közembereknél is jelen lesznek ezek.
7. Herbalism_1.3: (ha van újabb, az) új képzettséget, a herbalizmust rakja a játékba, amivel ugye növényeket lehet szedni, pontosabban növényi összetevőket. Kezdetben csak ritkán találsz valamit, de ahogy fejlődik a képzettség, lehet 1 helyett már 3 kővirág szirmot tudsz kivenni egy növénykéből (asszem IQ alapú a képzettség), kicsit átdolgozni is kellene egyúttal, mert a képzettséglistában alapban nem jelenik meg, hanem global, meg local szinten tette hozzá a programozó, így pl. erdei elf nem kaphat pluszt rá
8. pens/ kids clothing mod: szintén a gyerekes kieg. kell hozzá, ad új ruhákat nekik és egyéb hasznos tárgyakat
9. random skulls: igazi predator módiban lehet koponyákat gyűjteni
(fordítás alig kell, inkább csak hozzáigazítás, mert kissé bugos magyarítással, nekem legalábbis)
10. bbsilkdresses: bocsánat, de nem tudom, ez együtt jár-e a magyarítás alapprogival (nem figyeltem, nincs mentségem), a lényeg, hogy selyemruhákat ad a játékhoz, sok fordítás nem hiszem, hogy kellene hozzá, inkább csak hozzáigazítás, lévén nagyrészt grafika
11. disguisekit/ thivesdisguesekit: le lehet beszélni általa a problémás dolgokat, pl. lopást semlegesíteni, vagy, hogy x emberkét miért ölted meg, persze az nem fog működni, hogy miután szegény őrről leloptál minden páncélt és épp rajtakap, amikor a gatyáját lopod, hogy „Nem én vótam!” főleg dialógusok vannak benne, e nélkül pedig (főleg) tolvaj karakter jóval egyhangúbb, elég sok fordítanivaló van benne
12. Necessities of Morrowind 2.1: a kieg. lényege, hogy rendszeresen enned és aludnod kell, nem tudom hivatralos-e, illetőleg mennyire üti egymást (ha üti) a complite morrowind full pluginnal
13. The Crappy Mod: toalettre, illetve fürdőszobába kell mennie a karakternek, sajnos, ahogy a készítője írta, legalábbis az a példány, ami nekem megvan még nem túl változatos, mert a készítőjének nem volt sok ideje rá.
14. Acheron's Camping Gear: szintén fent van az oldalon, de nincs lefordítva, a kérdés az, hogy ez-e a legjobb ilyen jellegű kiegészítő, mert nekem van másik kettő még (sajnos angol olvass el fájllal, tehát nem tudom eldönteni), ezek a következők: new bedrolls (minimálissal nagyobb méret), bedrolls 1.0_0727 felteszem ez összességében nem jobb, mert jelentősen kisebb
15. Advanturer’s NPC plugin: új NJK-k a játékban, békések és agresszívak is (azért is érdemes, mert én kevésnek találom az alap számukat még egy szigethez képest is), ezzel, a gyerekekkel, meg még néhány hasonlóval legalább benépesül a sziget (még akkor is, ha ez leginkább csak a kocsmákba/ közterekre rakja is őket), kompatíbilis, csak ugye a sok fordítás
16. Ald Indoril: Ez az elég nagy plugin egy sor új területet ad hozzá Mournholdhoz, például céheket (új küldetésekkel), kereskedőket, kocsmákat, egy bordélyházat, szintén leginkább fordítás kell
17. MCA plugin, megint főleg NPC dolog, sok fordítanivalóval, mert ugyan ki szereti a vegyes nyelvű játékot, aki kevésbé tud angolul biztos nem
Második kategória:
1. 20 books: 20 új könyvet ad a játékhoz, kompatibilissá lett téve, de nincs még lefordítva (tudtommal)
2. Abandoned Flat: egy új, berendezett ház, Vivec partjain, új dialógusok, küldik, szintén fent van, csak fordítani kellene
3. Abigail’s petshop: Seyda Neen-ben egy kereskedő állatokat árul, melyeket meg lehet venni, s feldobják egy kicsit a játékot (bár harcban felteszem könnyen halnak (fallout 2. tapasztalat)
4. Aerie of Tir Thalor Mercenaries: Elég szívós zsoldosokat tudsz felfogadni, akiket külön párbeszédekkel irányíthatsz. Kereskedőket, őröket találhatsz a Balmorától délre lévő erődben. Ugye ez maga a felfogadás miatt került második kategóriába (nagy és nem elsődleges fontosságú), de az új NPC-k miatt szintén remek.
5. Sslavecomp2: Ezzel rabszolgákat lehet vásárolni mindenféle célra, nagyjából megegyezik az előző kettő funkciójával.
6. Wayfarer’s Nest: A Balmora és Pelagiad között elterülő út mellett birtokolhatsz egy fogadót, amelynek nyeresége téged illet. Egy küldetés során szerezheted meg az épületet, és sok másik teljesítése közben pedig fejlesztheted. Szintén hozzájárul a szerepjátékos élményhez, de nem annyira fontos, ezért csak második kategória. Fordítanivaló gondolom van benne, s hiába kompatíbilis elvileg gyakorlatilag hallottam már, hogy vannak vele gondok (talán csak más pluginok miatt)
Harmadik kategória:
1. Aleanne's Armor and Clothing: Több fajta páncélt és ruhát ad a játékohoz, mint például Volliandrium, ünnepélyes, hercegnői és keménybőr típusok. Szintén kompatíbilis, csak nincs lefordítva, bár sok fordítás azt hiszem nem kell hozzá.
2. A Whole New Shade of Glass: Üvegpáncél-készleteket ad, új színezettel (a fehéren kívül). Új fajta nyersüveg is elérhetővé válik.
3. Abandoned Well at Dagon Fel: Nagyon részletes, Daggerfall szerű kazamatát ad a játékhoz.
4. Suran Alchery Shop: Egy új boltot tesz Suranba, ahol rengeteg új íjat, nyilat és páncélt vásárolhatsz. Harmadik kategória, mert pár új tárgy eléggé ráér.
Negyedik kategória:
1. Harlequin sword and bow resource: Négy katanát, két íjat és egy kétkezes kardot ad a játékhoz. Minden kard rendelkezik kardhüvellyel, illetve a két íjnak tegeze is van. (Főleg azért negyedik, mert Bloodmoon kell hozzá, mielőtt meg megint csak pár új tárgy lesz benne csak kellene a Bloodmoon magyarosítása, az fontosabb.)
2. Annastia: Ez a hatalmas plugin rengeteg területet, 5 új küldetésszálat, 120 egyedi NPC-t, teremtményeket és kriptákat ad a játékhoz. Remek dolog, csak egyrészt áll rá az előző, másrészt valóban hatalmas, így a fordításával járó munka is az lenne.
Akkor sorra veszem az egyéb, kérdéses dolgokat.
Ugye több plugin némileg hasonló, s kérdéses, hogy ütik-e egymást, illetve amennyiben ütik, akkor ez orvosolható-e? Bizonyára orvosolható, de csak hosszas tesztekkel (amit vállalok én is, ahhoz nem kel nyelvtudás, editorhoz meg valamennyire értek, akárcsak a debug parancsok használatához). Ami itt még felmerül, hogy sok esetben egy eredeti pluginhoz kellene hozzátenni, lásd később.
Valamint szintén a hasonló pluginok esetében felmerülhet a kérdés, hogy érdemes-e mindkettőt (vagy többet) feltenni, ha egymástól csak egy-két hasznos újdonságban különböznek? Ugyanis ebben az esetben lehet érdemesebb lenne az adott pluginokat egyesíteni, csak ugye ez bizonyos szerzői jogi aggályokat vethet fel, tehát valószínű legalább annyit meg kellene tenni, hogy az angolul jól tudók dobnak egy levelet az illetőknek az egyesítésről.
Szintén egyesítés, hogy az egymást bővítő/ kiegészítő pluginokat is tanácsos lenne egybe venni, mert a gyerekes kieg, meg a további gyerekarcok és a gyerek további „felszerelései” (pl. ruhák, pólyák, játékok, stb…) teljesen egybe valók, s így kisebb eséllyel kavarodhatunk bele az aktiválásba/ telepítésbe.
A teljesség igénye nélkül igyekszem példát hozni pár hibalehetőségre:
NPC hasonló, vagy netán ugyanazzal a feladattal bíz meg. Erre nem túl nagy az esély, de azért előfordulhat.
Objektum ütközések: Két kiegészítő is rak adott helyre különböző objektumot, egyik teszem azt NPC-t, a másik meg egy házat.
Adott tárgyak különböző grafikával/ értékekkel, ekkor ugye melyik kerekedik felül, vagy működik-e egyáltalán normálisan a játék?
Aztán vannak olyan kiegészítők is, melyek lerombolnak bizonyos dolgokat az eredeti játékból, amire szemléletes példa a Magicbackpages, ami mágikus hátizsákot ad a játékhoz, ami amúgy jó dolog, mert több tárgyat tudunk magunkkal vinni, csak épp ezzel párhuzamosan eltűnik szépen a vállvédő, vagyis olyat nem húzhatunk.
Azt nem tudom, hogy a honlapon is jelen lévő kis herbalista táska jár-e hasonló negatív következményekkel?
Egy biztos, a fenti megoldás úgy nem jó (szerintem legalábbis). Az ötletem az átmodifikálására az, hogy az inventoriban legyen egy tényleges zsák, s abba lehessen cuccokat rakni, külön megnyitással (eredeti Diablo II.-ből lopott, csak ott keverődobozka volt).
Kicsit itt belemegyek az ötletbörzébe is, mert ugye van egy (pontosabban kettő) neclage kieg., ami szép kis nyakláncokat, meg homlokpántokat ad a játékhoz. Szép is lesz tőle a női kari, öröm nézni. A gond vele annyi, hogy kissé egyhangú, ugyanis (legalábbis csak egyiket raktam fel) csak olyan fajta van a karin, amit a kreálásnál kiválasztottunk. Részben ez ihlette a még hiányzó karkötőt (gyűrű ugye van, meg amulett, azt slussz-passz). Csak ugye, ha már a hátizsákkal eltűnik a vállvas, akkor ezzel meg eltűnne az alkarvédő? Na nem, úgy azért nem.
Egy másik meg ugye a cipellő. Szeretek előhozakodni a bakancsommal, most is ezt teszem. Ugye nem a legkényelmesebb, főleg hosszabb úton, futással kombinálva zokni (vagy legalább kapcsa) nélkül hordani. Ehhez képest a játékban lazán futkos a karakter a fél szigeten át egy fémcsizmában, úgy minden nélkül… Az odáig rendben, hogy egy normál cipőt nem lehet felhúzni a vascsizma alá, de biz, ha látta valaki a Halál 50 óráját, vagy olvasott valahol ilyet, akkor tudhatja, hogy előfordultak már a világban alsó cipők (a nevezettben épp csizma alá húzható kb. szobacipő). Tehát ilyesmit is bele lehetne rakni a játékba, HA nem üti a páncélcsizmát. Pár egyéb hasznos dolog is belekerülhet majd a játékba, pl. fátyol, menyasszonyi ruha, stb…, de mostmár tényleg túl elkalandoztam…
Visszatérve egyik nagy problémás kiegészítő (lehet) az, amelyik eltünteti a felső korlátokat, vagyis nem 100 a max. szint tulajdonságokban, meg képzettségekben. (Galsiah's Character Development (GCD))
Remek dolog, mert milyen az már, ha van maximum? (Különösen egy-két helyen, pl. Vivec tulajdonságai). A nagy probléma ott merül fel, hogy mit kezd ez akkor, ha a játéknál még ott van a complite morrowind full a tucatnyi hétköznapibb képzettséggel, vagy épp a herbalizmus kiegészítő? Felteszem hozzá kellene alakítani, hogy tökéletesen működjön.
Tehát néhány plugin a fenti listába az ilyen aggályok miatt nem került bele.
Ezek közül viszont szerintem kiemelt fontosságú Galsiahs Character Development.rar fájl.
Ismét írtam egy hosszút, remélem többen végigolvassátok (szívroham nélkül), s várom a véleményeket vele kapcsolatban.
Mivel azért nincs meg minden kiegészítőm a világon, így persze nem 100%-os, de azt hiszem ez is épp elég (sok) munkát adna.