Morrowind

Innen: Elder Scrolls Lapok

Morrowind tartománya

Morrowind Tamriel északkeleti részében található provincia. Legtöbben Vvardenfell hatalmas szigetéről ismerik fel, de ezen kívül tartozik hozzá még szárazföldi terület is. A provinciát északkeletről a Szellem-tenger határolja. A mai Morrowind a dunmerek (sötét elfek) hazája.

Történelem[szerkesztés]

Réges-régen Vvardenfellt a dwemer faj lakta, egészen addig, amíg meg nem érkeztek az aldmerek Tamrielre. Amikor ők benépesítették Cyrodiilt, egy csoportjuk számkivetetté vált, mert a daedrát kezdte el imádni. Őket, a chimereket Veloth próféta vezette át Morrowind hegyein, majd letelepedtek a dwemerek mellé.

Sajnos a két nép nem tudott békében élni egymás mellett, és így a viszályok általánossá váltak mind a vallás, mind a terület tekintetében. Míg a dwemerek nem hittek az istenekben, addig a chimerek rendületlen daedra-hívők voltak, és sértésnek vették a dwemerek viselkedését. Ennek ellenére, ha szükség volt rá, összefogtak, mint például amikor az égkoszorúi északiak lerohanták Morrowindet 1E 401-ben. Az erőfeszítéseknek és a chimer Indoril Nerevar és dwemer Dumac közti kezdődő barátságnak hála az északiakat 1E 416-ban kiverték a területről. A szükség szülte szövetség megalapította az Első Tanácsot, és egy kis ideig tartott is.

Ez a nehezen összehozott béke véget is ért, amikor Kagrenac tonális építész megépítette Numidium dwemer istent és Lorkhan Szívét. Az eredmény: az Első Tanács háborúja 1E 668-1E 700 között. A háború a Vörös-hegyen csúcsosodott ki, a dwemer főerődnél, és hirtelen vége is szakadt, amikor Kagrenac használta a Szívet és az összes dwemer egy pillanat alatt elpusztult. Nerevart a végén, vagy nem sokkal a vége után megölte korábbi tanácsa, a Tribunal. Mivel hozzáfértek Kagrenac eszközeihez, Almalexia, Dagoth Ur, Sotha Sil és Vivec isten-szerű erőkkel ruházták fel magukat. Ellenben Azura, a daedra istennő nem volt elégedett azzal, hogy felhasználták a szentségtörő eszközöket, és ezért megátkozta a chimer népet, hamuszínűvé változtatva bőrük színét, szemüket pedig izzó vörössé: így lettek ők a dunmerek. A Vörös-hegy a háborúnak köszönhetően kietlenné vált, nagyban átrendezve a tartomány tájképét.

A most már isten-szerű hatalommal bíró Tribunal megszilárdította az erejét, és elfordította az embereit az ősök és a daedrák imádatától a Tribunal Templom vallás tisztelete érdekében. Cyrodiil elkezdte keresni a lehetőséget, hogy Morrowinddet beolvassza a friss Reman Uralkodóházba, aminek eredménye a véres nyolcvanéves háború. Később, a Harmadik Birodalom felemelkedésekor már nem volt ilyen véres konfliktus, Tiber Septim törekvését, hogy egyesítse a kontinenst, diplomáciai úton érte el. Vivec és Tiber Septim ennek keretében megállapodást kötött (2E 896-os fegyverszünet), mely szerint a dunmerek birodalmi polgárok lettek, bevezették a birodalmi intézményeket és üzleti érdekeket, de megtarthatták a korábbi hagyományaikat, mint a rabszolgaság és a vallás.

Az Oblivion-válság után az északiak és az orkok észak felől támadásokat indítottak. Vivec eltűnése után az Igazság Minisztériuma labilissá vált. A morrowindi mérnökök Vuhon vezetésével egy gépet építettek, az Ingeniumot, amelyet az élő lelkek hajtottak, hogy a Minisztériumot a magasban tartsák. Amikor Ilzhevent, a dunmert választották ki a feladatra, hogy táplálja a gépet, a szerelme, Ezhmaar (Sulként is ismerik) elpusztította azt, hogy megmentse párja életét. A terv visszafele sült el. A Minisztérium végzete beteljesült, lezuhant, elpusztítva Vivec városát. A Vörös-hegy kitört, beborítva Vvardenfellt hamuval és lávával; ezt hívjuk ma "A vörös évnek". Feketemocsár argóniaiai megszállták a területet, arra kényszerítve a megmaradt dunmereket, hogy visszavonuljanak Solstheimbe.

Földrajz[szerkesztés]

Morrowind mai ökológiáját környezetének sok eleme befolyásolta. A nyugati hegyvonulatok elszigetelték Morrowind lényeit a többi tartománytól, és így lehetővé vált, hogy a Vörös-hegy által befolyásolt egyedi növény- és állatvilág olyan fajokkal gazdagodjon, amelyek túlélésének feltétele a hamueső. A keleti földek egész történelmét végigkísérik a nagyobb vulkanikus aktivitások, és Morrowind esetében sincs ez másként.

Vvardenfellen játszódik a The Elder Scrolls III: Morrowind játék. Területe nagyrészt vulkanikus, kietlen kivéve a szárazfölddel összekötő tengerszorost, ahol inkább mocsaras a táj. Elszórva rajta daedrikus oltárokat és dwemer romokat találunk. A tartomány központi pontja a Vörös-hegy, a hatalmas vulkán, a korábbi dwemer főváros.

Morrowind fővárosa, Mournhold, a játéktere az első kiegészítőnek, a The Elder Scrolls III: Tribunal-nak.

Az egész provincia hat körzetre van osztva, név szerint: Velothi, Vvardenfell, Telvanni, Narsis, Mournhold és Deshaan körzetekre.

Politika[szerkesztés]

Nerevarine érkezésével nem ment minden rendben. Dagoth Ur és a Tribunal két tagja, Almalexia és Sotha Sil meghalt a Nerevarine-t körülvevő fortélyok közben. Vivecre is hasonló várhat, de a sorsa még nem eldöntött. Barenziah királynő is visszatért Nyugalmból fia, Helseth koronázására. Ahogyan az egyik hírek északi diplomata megjegyezte, "Az új király manipulatív, kegyetlen és számító. Pont, amilyenre Morrowindnek szüksége van." Úgy tűnik, hogy különösen érdekli, hogyan szakíthatna a hagyományos dunmer hatalmi szerkezetekkel. Még addig is elmerészkedett, hogy törvényen kívül helyezze Morrowindben a rabszolgaságot, ami egyértelműen vérontáshoz fog vezetni, mivel a dunmerek évszázadok óta használják őket. Megreformálta a Nagytanácsot (amelynek résztvevője minden nagyház vezetője), ami szintén a dunmer tradíciók ellen való volt. Néhány nagyház, mint a Dres-ház vagy a Hlaalu-ház támogatják ebben, mások, mint az Indoril-ház és a Redoran-ház hanyatlanak az ellenállásuk miatt, és a redoranok emellett még az északiakkal és az ő ork zsoldosaikkal is harcolnak.

Nevezetes helyek[szerkesztés]

Vvardenfell[szerkesztés]

Ald'ruhn
Redoran város Vvardenfell nyugati részén, a Vörös-hegytől délnyugatra

Ald'ruhn a Redoran-ház székhelye, és egy nagy település. Ald'ruhnnak két fő kerülete van. A császárrák páncélja alatt található Redoran Tanács és Udvarházak "Ald'ruhn-Skar-alatt" néven ismertek. A lakosság legnagyobb része dunmer, főleg a Redoran-ház tagjai és hivei. A Redoran Tanácstermek és udvarházak északra, egy ősi, kihalt Óriásrák páncéljának belsejében vannak. A klubok, kereskedések, és céhházak nagy része a város központjában és nyugati részén épült. Ald'ruhn Temploma keletre található. A Bakpille Erőd, a Légiós helyőrség a város déli részén van, a városfalon kivül. Az utak északra Maar Ganba és Gnisisbe, délre Balmorába vezetnek.

Balmora
Hlaalu város Vvardenfell délnyugati részén, az Odai-folyón

Balmora a Hlaalu-ház körzeti székhelye, és a legnagyobb település Vvardenfellben, Vivec városa után.

Az Odai-folyó és az Ald'ruhnt Viveckel összekötő út találkozásánál fekvő város jelentős kereskedelmi és utazóközpont. Az Előkelő Negyed a város adminisztrativ központja, a Templommal és a kúriákkal együtt. A folyótól északra találhatók a boltok, céhek és a Kereskedelmi negyed kereskedőházai. A folyótól délre a Munkásnegyedben vannak az egyszerű sarki kocsmák és otthonok. Jó utak vezetnek innen északra Ald'ruhnba, délre Calderába, Seyda Neenbe és Vivec városába is. A Birodalmi Légiók helyőrsége, a Holdpille erőd, Balmorától délre fekszik. Nyugati lankák déli részén. Nyugatról a Zord-part területe, északról Hamuföldek, és délről az Ascadiai-szigetek határolják.

Vörös-hegy
Vvardenfell közepén elhelyezkedő hegy, és a dwemerek korábbi fővárosa

A Vörös-hegy Morrowind szive. Ott tartózkodik Dagoth Ur, aki a Vörös-hegyről jön majd el, hogy kikergesse az idegeneket, és hogy visszaállitsa a dunmerek régi dicsőségét. A Vörös-hegy egy óriási tűzhegy Vvardenfell közepén. Kivülről meredek és göröngyös, a kráter pedig mély, és tele van izzó sziklákkal. Ott élnek az ördögi Dagoth Ur bestiái és szolgái. A letelepedett emberek egy mágikus falat - a Szellemgátat - emeltek, hogy bent tartsák e szörnyűségeket. A gáton belül soha nem esik az eső, és soha nem süt a nap; az egyetlen időjárási jelenség a vörös, halálos hamusorvadás.

Sadrith Mora
Egy szigeten elhelyezkedő telvanni város, amely a kelet-vvardenfelli partok szigetvilágában található

Sadrith Mora a Telvanni-ház vidékének székhelye és a Telvanni Tanács otthona. A város nagy, sok mesterember, kereskedő és tanitómester él benne, de a sziget csak a tengeren keresztűl és teleportációval közelithető meg. Tel Naga, a tanácsosként működő Mágus-Lord Neloth mester varázslótornyának otthona. Látogatók nem láphetnek be a városba, a Kapuban kell maradniuk, ami egy kereskedelmi célokat is szolgáló fogadó a kivülállóknak. A feladatot ellátók és a telvanniakhoz közel állók szabadon tartózkodhatnak a városban. Sok külföldi él itt, de többségükben telvanni zsoldosok, mesteremberek, kereskedők vagy rabszolga-kereskedők.

Vivec
Főbb város Vvardenfell déli partjainál. Kilenc, vízre épült velothi kantonból áll, a Tribunal Templom irányítja, de emellett mindegyik, Vvardenfellben jelen lévő nagyháznak (Hlaalu, Redoran és Telvanni) is van egy-egy saját kantonja.

Vivec városa, melyet Morrowind élő istenéről, Vivecről neveztek el, Vvardenfell legnagyobb települése, az egyik legnagyobb keleti város. Vivec városa délre van a Pelagiadból jövő út mentén. Vvardenfell legnagyobb települése, az egyik legnagyobb keleti város. A Norvayn-öbölben épült, minden oldalról viz veszi körül, tulajdonképpen kantonoknak nevezett hatalmas toronyszerű épületek csoportja. Az égi Szentélyt és Vivec Palotáját naponta több száz turista és zarándok keresi fel. A külföldiek többnyire Vivec Idegenkantonjában tartózkodnak, a helyi lakosok viszont a nagyházak központjaiban és a lakókantonokban élnek, dolgoznak és vásárolnak. A város kilenc kantonból áll, mindegyikük maga is egy kisváros. Minden nagyház rendelkezik egy kantonnal, és a külföldieknek is van egy kantonuk, amit Idegennegyednek hivnak. Az Aréna a közösségi szórakoztatás, a hadijátékok, komédiák szintere. A köznép és a szegények a Szt. Delyn és a Szt. Olms Kantonban laknak. De mindenekelőtt ez Lord Vivec szent városa. Az égi Szentély hatalmas temploma, a Bölcsesség és Igazság Csarnokai és Vivec Palotája fölött lebeg az Igazság Minisztériuma, a Templom börtöne. Vivec az ébenszivtől keletre elterülő lagúnában épült nagyváros. ....(...)

Szárazföld[szerkesztés]

Feketefény
Redoran város Morrowind északnyugati részén, a velothi körzetben
Tűzleső
Birodalmi Légió által irányított erőd Morrowind északkeleti részén, az északi telvanni körzetben
Mournhold
Indoril város Morrowind közepén, Mournhold körzetben; Morrowind fővárosa
Kragenláp
Hlaalu város Nyugat-Morrowindben, Narsis körzetben
Narsis
Hlaalu város Délnyugat-Morrowindben, Narsis körzetben
Telvanni-kikötő
Telvanni, szigeten lévő város, messze, Morrowind északkeleti részén, a telvanni körzetben
Könnypatak
Dres város a deshaan körzet északi partjai mentén, Morrowind délkeleti részén.


Nirn kontinensei és régiói
Tamriel CyrodiilÉgkoszorúElsweyrFeketemocsárMorrowindNyár-szigetekPörölyföldSziklaföld (Orsinium) • Valenvadon
Akavir KamalKa Po' TunTang MoTsaesci (Akavir birodalmi provinciája)
Yokuda Akos KasazBahiaIrranhuKaneshKardeshKlithiMoniSamaraYath
Elterikus szigetek Asil YelirCesparHerneKevallaNalongaPankorRavanSiuol YelirStirkSzigetláncSzisztrékThras
Padomai szigetek CathnoqueyEsronietOlenveldRoscreaVounouraYneslea
Egyéb kontinensek AldmerisAtmoraLygPyandonea