Morrowind:Szintfejlődés

Innen: Elder Scrolls Lapok

Egy karakter szintje a teljes körű tapasztalatát és tudását foglalja magába. Minden NJK-nek (Nem Játékos Karakter – angol rövidítés: NPC) van szintje, ami soha nem változik. Ezzel szemben a mi karakterünk 1-es szinten indul, és folyamatosan szintet lép a játék előrehaladtával. A szint-növekedés tulajdonság-növekedést eredményez, amit a képességek fejlesztésével érhetünk el.

Hogyan lépjünk szintet?[szerkesztés]

Minden osztálynak van 5 elsődleges, 5 másodlagos és 17 kiegészítő képessége. Valahányszor megnöveljük akármelyik elsődleges vagy másodlagos képességünket tízszer, annyiszor lép szintet a karakterünk. Ezekbe beleszámítanak a kiképzőknél és a könyvekből szerzett pontok is. A kiegészítő képességek egyáltalán nem számítanak ebből a szempontból (bár ez nem teljesen igaz, lásd lejjebb), de a 10 darab fejlesztés az elsődleges és másodlagos képességek bármilyen kombinációjából összehozható. Ellenőrizhetjük, hogy hányszor fejlődtünk elsődleges/másodlagos képességek terén, ha egerünkkel rámutatunk a szintlépés felirat mellett lévő számra a statisztika menüben.

Valahányszor fejlődik egy képességünk, kicsiny rubrikában jelzést kapunk. Miután megszereztük a tizedik képességnövekedést is, egy üzenet emlékeztet majd - „Pihenned és gondolkoznod kell mindazon, amit tanultál” – arra, hogy aludjunk egyet. (A várakozás lehetőség nem megfelelő!) Az a legegyszerűbb, ha keresünk egy ágyat vagy más erre alkalmas eszközt, esetleg odakint, a vadonban alszunk. Ébredésünk után egyből szintet lépünk, ami azt jelenti, hogy ki kell választanunk azt a három alapvető tulajdonságunkat, amit növelni szeretnénk. Többnyire egy vagy több tulajdonság mellett találhatunk úgynevezett szorzót, ami azt jelenti, hogy ha azt a tulajdonságot választjuk, akkor az nemcsak 1-el fog növekedni, hanem amekkora szorzó van mellette. A szorzás mértéke attól függ, hogy az utolsó szintlépés óta eltelt időszakban hányszor fejlesztettünk olyan képességet, ami egy adott tulajdonsághoz tartozik:

  • nulla képesség-növekedés = nincs szorzó (1 pont)
  • 1 - 4 képesség-növekedés = 2x
  • 5 - 7 képesség-növekedés = 3x
  • 8 - 9 képesség-növekedés = 4x
  • 10 vagy több képesség-növekedés = 5x

Mindez magába foglalja az elsődleges, másodlagos és kiegészítő képességek növekedését. Például, ha a pusztítás képességünket fejlesztettük 3-szor, az átváltoztatást pedig 2-szer, akkor az akaraterőnket növelhetjük majd 3-szor, függetlenül attól, hogy milyen osztályú a karakterünk. Jó tudni, hogy a szerencsénkre soha nem fogunk szorzót kapni, mivel nincs olyan képesség, melynek az alapját képezné. Persze ha akarjuk, választhatjuk azt is szintlépéskor, 1-szeres szorzóval.

Azt is fontos megjegyezni, hogy a szorzók csak az utolsó szintlépést követően kezdenek újra számlálni, nem az utolsó szintlépési lehetőségtől. Ez egy jelentős különbség Morrowind és Oblivion között, ami azt jelenti, hogy addig késleltethetjük a szintlépést, ameddig csak akarjuk, és közben fejleszthetjük a többi képességünket magasabb szorzók reményében. (Oblivion-ban ez másképpen működik. Ott, ha egyszer elértük a szintlépés lehetőségét, akkor a szorzók befagynak és a további fejlesztések már a következő szintlépés szorzóihoz járulnak hozzá. Lásd: szintlépés az Oblivionban)

De azért legyünk óvatosak! Ha túl vagyunk a tizedik képesség-fejlesztésen, lehetőségünk van szintet lépni. Ha nem tesszük meg, akkor a további elsődleges/másodlagos képességek fejlesztései szépen rakódnak ránk, így ha 5-ször fejlesztünk valamit, akkor a szintlépés kijelzőjén ezt olvassuk majd: 15/10 Szintlépés után: 5/10 lesz. Az a plusz 5 pont valóban ott van, de nem tartoznak hozzájuk szorzók. Így, ha tegyük fel 20/10 az állás, akkor egymás után kétszer is léphetünk szintet, de a második alkalommal semmire nem kapunk szorzót. Szerencsére ebben az esetben nem törvényszerű, hogy egy alvás során kétszer lépünk szintet, tehát még mindig megvan rá az esély, hogy képességeink fejlesztésével (ajánlatos ilyen esetben a kiegészítő-képességekre gyúrni) szorzókat kapjunk, mielőtt nyugovóra hajtjuk fejünket.

Amikor szintet lépünk, három tulajdonságunk fejlődik, ezen kívül automatikusan megnő az egészségünk is, az állóképesség tulajdonságunk 10%-ával. Ha korábban növeltük az állóképességünket, akkor az újdonsült szintlépéskor már az új érték 10%-ával nő egészségünk. Kerekítés nem történik; ámbár az egészség értéke kerek számként van feltüntetve a statisztika menüben, valójában véve az egy „lebegőpontos” szám.

Hatékony fejlesztés[szerkesztés]

Hiányos.png Ez a fejezet egyelőre hiányos. Segíts te is kibővíteni az eredeti alapján!

Ha minden szinten szeretnéd maximalizálni az attribútum bónuszokat, előre kell tervezned a képességek növelését. Az abszolút tökéletes szintlépés az, amikor három tulajdonságunkra ötszörös szorzót kapunk, a maradék négyre pedig nullát. Másképpen fogalmazva, ha két tulajdonságunkat tudjuk ötszörös szorzóval növelni, de a maradék ötöt csak egyszeressel és mi a szerencsénkre tesszük a harmadik pontot, akkor azzal éppen nem vesztettünk sokat, de a későbbi játék során egyre nehezebb lesz ötszörös szorzót produkálni, tanácsos tehát jól meggondolnunk, hogy mire fejlesztünk. A veszteségeket nem könnyű eliminálni, de van rá néhány megoldás.

Figyeljünk oda a karakter-generálásnál az elsődleges és másodlagos képességek kiosztására. Sokkal könnyebb a fejlesztés, ha elég változatos a tulajdonság-alapja az összeállításunknak. De a legfontosabb, hogy a kiegészítő képességek között szerepeljen mindenfajta tulajdonság-alapú képesség, hiszen azok fejlesztésével elkerüljük a globális szintlépés számlálójának emelkedését, miközben a szorzók értékeit növeljük.

Abban a pillanatban, ahogy szintet lépünk (avagy elkezdjük a játékot), tervezzük meg, mely tulajdonságokat kívánjuk fejleszteni a következő szintlépéskor. Ezután válasszuk ki azokat a képességeket, melyek a fejleszteni kívánt tulajdonságokhoz tartoznak, és fejlesszük őket 10-szer. (Vagy kettőt 10-szer és akkor egy pontot teszünk még a szerencsére) Vegyük figyelembe a rendelkezésre álló felszerelést és taktikákat, hiszen ez a fajta tervezés jócskán megköveteli. Gondolkozzunk előre, hogy mihez kezdünk a közeljövőben, és milyen kihatással lesz fejlődésünkre. (küldetések, barlang-akciók, betörések, vásárlási szokások)

Az állóképesség a legjobb barátunk a játék elején, mivel ez az egyetlen tulajdonság, ami kihatással van egészségünk növekedésére szintenként. Ha ügyesen (5-ös szorzóval) fejlesztgetjük, akkor már a játék elején drasztikusan feltuningolhatjuk egészségünket, ami a karakter egész későbbi életére komoly kihatással van. Ez elég könnyen megvalósítható: Tegyünk fel a karakterünkre közepes vagy nehéz páncélt, és engedjük meg mondjuk egy patkánynak vagy mocsári ráknak, hogy ütlegeljenek minket, egészen addig, amíg a páncélunk és/vagy mi magunk el tudjuk viselni.

Jegyzeteljünk! Igen, papírra. Sajnálatos módon, a statisztika menü nem jelzi, hogy legutóbbi szintlépésünk óta mely képességeink hányszor fejlődtek, ezért érdemes azokat „manuálisan” feljegyeznünk, hogy elkerüljük a későbbi szitkozódásokat, miszerint: „Miért csak 4-szeres szorzót kaptam az erőmre, pedig 10-szer fejlesztettem a hosszú pengét?!”

Legyünk alkalmazkodók! Mivel számos lehetőség adott a fejlesztéshez, könnyen előfordulhat, hogy olyan képességünk is fejlődik, amit mi nem akarunk, de valamiért elkerülhetetlenül megtörténik. Harcban például képtelenség azt megoldani, hogy valamilyen támadó vagy védekező képességünk ne fejlődjön. Ha megtörténik, készüljünk fel rá, hogy újra kell gondolnunk jövőbeli terveinket. Módosításokat kell eszközölni, más képességekre kell rászállni. Érdemesebb elfogadni egy kevésbé jövedelmező szintlépést, mint engedélyezni egy veszteségeset.


Maximum szint[szerkesztés]

Hiányos.png Ez a fejezet egyelőre hiányos. Segíts te is kibővíteni az eredeti alapján!

Pluginok[szerkesztés]

Léteznek alternatív karakterfejlesztési pluginok, melyek alapvetően módosítják a rendszert. Ezek közül az egyik legjobb a Galsiah’s Character Development. Ha ezt feltesszük a játék mellé, akkor nem kell többé foglalkoznunk a tervezéssel, mivel a játék mindent magától elvégez, nem kell pontokat osztogatnunk, vigyázni az 5-szörös szorzókra, stb. Ami pedig a legjobb az egészben, hogy leveszi a 100-as maximum értéket a tulajdonságokról és a képességekről, így sokkal keményebbek lehetünk idővel, mint az alapkoncepció esetén.