Oblivion:Trükkök

Innen: Elder Scrolls Lapok

Sokaknál tapasztalható olyan jelenség, hogy játék közben, amikor elforgatjuk a kamerát, mintha néhány képkocka hiányozna, emiatt darabos lesz a kép, illetve néha megakad a játék. Az angol „szakirodalom” ezt stutteringnek nevezi. Ennek az okairól és a megoldásáról Oszkár készített egy dokumentumot, most ez következik.

GameBryo Micro-Stutter Fix (Oblivion és Fallout 3)[szerkesztés]

Az alábbi információk egy részét az internet különböző bugyraiból csemegéztem ki. Hitelességük tekintetében nem vállalok 100% garanciát.

A PC tulajok közül sokan tapasztalják a „stuttering” néven elhíresült, bosszantó grafikus anomáliát az Oblivionban és Fallout 3-ban. Érezted már úgy, hogy bár nagyon erős géped van, a játékok mégis indokolatlanul szaggatnak? Mintha egy kevés képkockából álló mozifilmet néznél. Ha igen, akkor több mint valószínű, hogy téged is kiszemelt Mr. Stuttering.

A hiba forrása máig tisztázatlan. Vannak emberek, akiknek az INI fájl megbuherálása önmagában elégnek bizonyult, mások ezen felül még gépet is cseréltek, de akkor is megmaradt a szaggatás. Egyesek szerint a jelenség összefüggésbe hozható a memóriával, a hangkártyával, a videokártyával, a merevlemezzel, a monitorokkal, a többmagos rendszerekkel és magával a GameBryo motorral.

A neten számos fórum foglalkozik a témával, ezért nem kívánom megismételni az ott elhangzottakat. Maradjunk annyiban, hogy még mindig sok a köd. No de íme az én teóriám:

Ezt a két játékot (a Morrowind-del szemben) már inkább X-Box-ra tervezték, mint PC-re. A konzolgéphez kapcsolódó hagyományos megjelenítők pedig nagyjából 64 Hz-es képfrissítést produkálnak másodpercenként. Amikor a Bethesda portolta a játékokat PC-re, bizonyára nem vette kellően számításba azt az aprócska tényt, hogy a PC és annak megjelenítői sokkal rugalmasabbak. Vegyük például a régi CRT monitorokat. Felbontástól függően lehet rajtuk állítani a képfrissítés gyakoriságát: 60; 75; 85; 100; 120; 140 Hz…

A gond ott kezdődik, hogy 64 Hz-es opció nem szerepel a listán, így még ha 60 Hz-re állítjuk is a monitorunkat, megmarad a 4 Hz-es eltérés, ami a játékmotor hiányossága miatt apró képi ugrások formájában realizálódik. Alapvetően ez az oka a „micro-stuttering”-nek. Nem újdonság, más is rájött már erre. Christopher Doty-Humphrey modifikációjának neve Oblivion/Fallout 3 Stutter Remover.

Végezetül a megoldás, lépésenként taglalva[szerkesztés]

  1. Telepítsük fel gépünkre a játékot;
  2. Töltsük le hozzá a legfrissebb javítást, amennyiben nem a Steam-en játszunk;
  3. Telepítsük fel rá az Oblivion/Fallout 3 Script Extender nevű alkalmazás legfrissebb változatát;
  4. Telepítsük fel rá az Oblivion/Fallout 3 Stutter Remover nevű beépülőt;
  5. Nyissuk meg a játék INI fájlját (Win XP-nél: C:\Documents and Settings\(Felhasználónév)\Dokumentumok\My Games) és végezzük el az alábbiakat;

Az iPresentInterval=0 sort írjuk át erre: iPresentInterval=1 (Ezzel utasítjuk a játékot, hogy igazodjon a bejövő képfrissítéshez.)

Többmagos rendszer esetén szúrjuk be valahova ezeket a sorokat:

bUseThreadedAI=1 (Ezzel megsúgjuk a játéknak, hogy többmagos rendszerünk van.)
iNumHWThreads=2 (A sor végén lévő szám jelzi a magok számát. Úgy vettem észre, hogy 4 vagy 8 magos rendszereknél is jobb csak kettőt engedélyezni. Sokkal stabilabb lesz tőle a játék)

6. Nyissuk meg a Stutter Remover INI fájlját (Win XP-nél pl.: C:\Program Files\Bethesda Softworks\(Oblivion vagy Fallout3)\Data\(obse vagy fose)\plugins) és bizonyosodjunk meg róla, hogy az alábbi sorok megfelelően vannak beállítva;

bManageFPS = 1
bFix64Hertz = 1
MaximumFPS = 85

Az utolsó sor a maximális, másodpercenkénti képkockák számát jelenti. Mivel az első sor „1”-re van állítva, nem kell attól tartanunk, hogy a játék hirtelen túl gyorsan, máskor túl lassan fog futni. Egyedül az a fontos, hogy a monitorunk képfrissítési gyakoriságával megegyezzen a MaximumFPS utáni szám.

Tulajdonképpen ennyi lenne. Ha végeztünk a teendőkkel, a játékot NE az indító EXE-vel indítsuk, hanem használjuk a játék könyvtárán belül található „obse_loader.exe”-t vagy „fose_loader.exe”-t!!!

Oblivion javítás: http://www.tesnexus.com/downloads/file.php?id=11364
Fallout 3 javítás: http://www.fileshack.com/file.x/14881/Fallout+3+Patch+1.7+-+US