A Morrowindben minden humanoid karakternek van osztálya, többek között a te karakterednek és az NPC-knek is. Egy karakter osztálya visszatükrözi a társadalmi elhelyezkedését, munkáját vagy egyszerűen azokat a dolgokat, amikben jó. A játékban az osztály egy karakter tulajdonságait három különböző nézetből foglalja egybe: specializáció, kedvenc képességek és elsődleges/másodlagos képességek. Együtt ezek nagyban befolyásolják karakteredet úgy a játék elején, mint a játék közben, szintlépésnél. Ha létrehozol egy karaktert, létrehozhatsz egy saját osztályt vagy választhatsz a játék huszonegy előre meghatározott osztályából.
Osztály |
Támadás |
|
Mágiahasználat |
|
Lopakodás |
Tulajd.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Akrobata
|
|
E |
|
|
|
|
|
|
m |
|
|
m |
|
|
|
|
|
|
E |
|
E |
m |
m |
E |
|
|
|
E |
m
|
MOZG, ÁLL
|
Árnymágus
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
E |
|
m |
|
E |
E |
|
m
|
|
|
|
m |
m |
|
m |
E |
E |
|
GYRS, AKEŐ
|
Barbár
|
m |
E |
E |
E |
E |
|
|
E |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
m |
|
m |
|
m |
m |
|
|
|
|
|
GYRS, ERŐ
|
Bárd
|
|
|
|
E |
|
|
E |
m |
|
|
E |
|
|
|
m |
m |
|
|
|
|
E |
|
|
|
m |
m |
|
|
E
|
INT, SZEM
|
Bérgyilkos
|
|
m |
|
m |
|
|
m |
|
|
|
m |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
E |
|
E |
E |
|
m |
E |
E |
|
INT, GYRS
|
Boszorkányüldöző
|
|
|
|
m |
m |
|
|
|
|
|
E |
|
E |
|
E |
|
m |
|
m
|
|
|
|
E |
E |
|
|
|
m |
|
MOZG, INT
|
Csatamágus
|
|
|
m |
E |
m |
|
E |
m |
|
|
m |
E |
|
E |
m |
|
|
E |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ÁLL, AKEŐ
|
Felderítő
|
|
E |
|
E |
|
|
E |
E |
|
|
m |
m |
|
|
|
|
|
|
m |
|
|
|
m |
m |
|
|
|
E |
|
ÁLL, GYRS
|
Gyógyító
|
|
|
|
|
m |
|
|
|
|
|
m |
E |
|
|
|
m |
E |
E |
m
|
|
|
E |
m |
|
|
|
|
|
E
|
SZEM, AKEŐ
|
Harcimágus
|
|
|
E |
|
|
E |
m |
|
|
|
m |
E |
E |
E |
m |
|
m |
|
|
|
|
|
|
m |
|
|
|
|
|
INT, ERŐ
|
Harcos
|
m |
E |
m |
E |
m |
E |
E |
E |
m
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
m |
|
|
|
|
|
ÁLL, ERŐ
|
Íjász
|
|
E |
|
E |
|
|
E |
m |
m
|
|
|
|
|
|
|
|
|
m |
m
|
|
|
|
E |
E |
|
|
|
m |
|
MOZG, ERŐ
|
Lovag
|
m |
|
E |
E |
|
E |
E |
m |
|
|
|
|
|
|
m |
|
|
m |
|
|
|
|
|
|
m |
|
|
|
E
|
SZEM, ERŐ
|
Mágus
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
m |
E |
m |
E |
m |
E |
E |
E |
m
|
|
|
|
|
|
|
|
m |
|
|
INT, AKEŐ
|
Paplovag
|
m |
|
|
E |
E |
E |
E |
m |
|
|
m |
|
|
E |
|
|
|
m |
|
|
|
m |
|
|
|
|
|
|
|
MOZG, ERŐ
|
Szerencsevadász
|
|
m |
E |
m |
|
|
m |
m |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
E |
E |
|
E |
|
E |
|
m
|
SZEM, GYRS
|
Szerzetes
|
|
E |
|
m |
m |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
m |
E |
|
E |
E |
m |
m |
|
|
|
E |
|
MOZG, AKEŐ
|
Tolvaj
|
|
m |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
E |
m |
E |
m |
m |
E |
E |
E |
m
|
MOZG, GYRS
|
Ügynök
|
|
|
|
m |
|
|
|
|
|
|
|
|
m |
|
|
m |
|
|
m |
|
E |
|
E |
|
m |
|
E |
E |
E
|
MOZG, SZEM
|
Varázsló
|
|
|
|
|
|
m |
|
m |
|
|
|
E |
E |
E |
E |
m |
E |
|
|
|
|
|
|
m |
|
|
m |
|
|
ÁLL, INT
|
Zarándok
|
|
|
|
m |
|
|
|
E |
|
|
m |
|
|
|
|
m |
|
E |
|
|
|
m |
|
E |
E |
|
m |
|
E
|
ÁLL, SZEM
|
Ami egy osztályt leír[szerkesztés]
Minden osztály rendelkezik egy specializációval: támadás, mágiahasználat vagy lopakodás. Mind a huszonhét képesség ezek egyike. A karaktered egy öt pont bónuszt kap azon kilenc kezdő szakértelméhez, amelyek megfelelnek az osztályuk specializációjának. Ezeket a képességeket gyorsabban is növelik, tehát minden képesség szint teljesítéséhez elég a normális tapasztalati pontok 80%-ának megszerzése. A fenti táblában a sötétebben jelzett képességek – osztályonként – jelzik a specializációt.
Mindegyik osztálynak van két kedvenc képessége, ami a nyolc elsődlegesből kerül ki. A karaktered kezdéskor tíz extra ponttal rendelkezik a kedvenc képességéből, amik a faj és nem által meghatározott értékekhez adódnak hozzá. A táblázat utolsó oszlopa minden osztály kedvenc képességét mutatja.
Minden osztály öt "elsődleges" és öt "másodlagos" képességgel rendelkezik, a többi tizenhét pedig a "kiegészítő" kategóriába tartozik. A legnagyobb különbség, hogy csak az elsődleges- és a másodlagos képességek növekedésével léphetsz szintet. A másik előny, hogy kezdéskor karaktered minden elsődleges képessége 30 ponton és minden másodlagos képessége 15 ponton áll. A kiegészítők 5 pontról indulnak. Ezek az értékek természetesen minden specializáció és faj általi bónusz előttről értendők. Az elsődleges képességeknél a képességnövekedéshez a normál mérték mindössze 75%-át elég elérni, de a kiegészítőknél ez az érték 125%. A fenti táblában az elsődleges képességeket nagy E-vel, a másodlagosakat pedig kis m-mel jelöltük.
A karaktered osztályát rögtön a játék elején kell kiválasztanod, amikor beszélsz Socucius Ergallával a Seyda Neen-i Nép- és Adóügynökség irodájában. Három lehetőséged van ezt megtenni. Ha azt választod, hogy válaszolsz a kérdéseire, akkor tíz kérdést tesz majd fel, és a válaszaid alapján ajánl neked egy osztályt. Ha úgy döntesz, elmondasz neki néhány szükséges információt, választhatsz egyet a tíz előre meghatározott osztályból. A harmadik lehetőséggel, lehetővé válik számodra egy saját osztály létrehozása és elnevezése, a specializáció, a kedvenc képességek és az elsődleges/másodlagos képességek kiválasztásával.
Amíg még beszélsz vele, addig változtathatsz a fajon, nemen, osztályon és születési jegyen, de ha egyszer eldöntötted ezeket, többé már nem lehet teheted ezt meg.
Egy osztály kiválasztása legfőképpen a személyes ízlés és stílus dolga. Szerencsére a választott osztályod semmiben sem akadályozza a karakterfejlődésed-, a játék- és a történet menetét. Ezek egyszerűen olyan lehetőségeket teremtenek, amiket többé-kevésbé ki kell használni. Például a karakterednek nem szükséges tolvajnak vagy lopakodás specialistának lennie, ahhoz, hogy csatlakozhasson a Tolvajok Céhéhez, és így sokkal nagyobb kihívást jelentenek a Céh küldetései, ha a fenti kettő a kiegészítő képességekhez tartozik.
Tehát egy saját osztály létrehozása, nem jár közvetlen hátránnyal, de jóval több odafigyelést és megfontolást igényel. Egy átgondolatlanul összedobott osztály minden esélyt megteremt a rossz játékélményre. Vitatható módon a legbénítóbb melléfogás az irányító képességek elosztása az elsődleges-, másodlagos és kiegészítő képességek között. Ez nagyon nehézzé teszi, hogy elérd az optimális attribútum növekedést szintlépésnél, és még azt is okozhatja, hogy egyes képességek jóval lemaradnak mások mögött.
Nagyon hasznos megtanulni, hogy mik növelik a képességek pontjait, annak árán is, hogy ezek a műveletek nem mindig sikeresek. Ha egy képesség szintje alacsony, mert kiegészítő kategóriában van, nagyon unalmas vagy akár veszélyes is lehet, ha a gyakorlatból akarunk tapasztalatot szerezni. Néhány kiegészítő képességet magasabb szakértelemmel kezdeni csökkentheti ezt a hátrányt. Például kevésbé veszélyes egy olyan fegyver viselése, amiben nem vagy képzett egy olyan pajzzsal, amivel viszont már jól bánsz. Nem annyira időrabló és drága egy fegyver folyamatos használata, ha képes vagy azt magad megjavítani. Amennyiben ezeket figyelembe veszed, amikor elsődleges vagy másodlagos képességet választasz egy saját osztályodhoz, jóval élvezetesebbé teszi a karakteredet és kevesebbszer kell igénybe venned a kiképzést.
A saját osztályok utolsó megfontolandó dolga a szerencse választása mint kedvenc attribútum. Egyik előre meghatározott osztály sem választotta ezt, de jelentős előnye lehet, ha szeretnéd, hogy egy karakter annyira kiegyensúlyozott legyen, amennyire csak lehet. Mivel a szerencse sosem nőhet szintenként egy pontnál többet, sokkal, de sokkal lassabban fog nőni a többi elsődleges képességedhez képest. A rögtön elérhető tíz pontos, osztályhoz tartozó bónusz persze lényegesen mérsékelheti ezt, és a játékosodat sokkal jobbá teheti mindenben.
Előre meghatározott osztályok[szerkesztés]
- Játékbeli leírás: Az akrobata egy finom kifejezés a fürge betörőkre és a besurranókra. Ezek a tolvajok a lelepleződésüket a settenkedéssel kerülik el; a mozgékonyságukkal és ravaszságukkal érik el, hogy ne kaphassák el őket.
- Specializáció: Lopakodás
- Képességek: Mozgékonyság, Állóképesség
|
- Játékbeli leírás: Az ügynökök jártasak a félrevezetésben és elkerülésben, de ki vannak képezve az önvédelemre és halálos erők használatára. Önállóak és függetlenek, életüket személyes céljaiknak, különböző ügyeknek vagy pártfogóknak szentelik.
- Az NPC ügynökök általában a saját három legmagasabb képességeikből nyújtanak kiképzést.
- Specializáció: Lopakodás
- Képességek: Személyiség, Mozgékonyság
|
- Játékbeli leírás: Az íjászok nagy hatótávolságú lövőfegyverekre és gyors mozgásra szakosodott harcosok. A nagy hatótávú fegyverek gyors kezelésével az ellenfelek távol tarthatóak, majd a sebesült és kimerült ellenség közelharcban karddal és pajzzsal győzhető le.
- Specializáció: Támadás
- Képességek: Mozgékonyság, Erő
|
- Játékbeli leírás: A bérgyilkosok, akik áldozataikat észrevétlenül közelítik meg, settenkedő képességük és mozgékonyságuk hatékonyságától függenek. A végrehajtás eszközei a távolra ható fegyverek, míg közelharcban a rövid pengéjű fegyverek használatosak. A bérgyilkosok egyrészt könyörtelen gyilkosok, másrészt a nemesi ügyek szigorú erkölcsök szerint élő ügynökei.
- Specializáció: Lopakodás
- Képességek: Gyorsaság, Intelligencia
|
- Játékbeli leírás: A barbárok a síkságok, hegységek, tengerek büszke és vad harcosainak kiválóságai. Kulturálatlanul nyílt és közvetlen emberek, de hőstetteik dicsőségesek és ádázságukkal, féktelenségükkel tűnnek ki a párbajban.
- Specializáció: Támadás
- Képességek: Erő, Gyorsaság
|
- Játékbeli leírás: A bárdok tanítómesterek és mesemondók. Követelik a kalandot bölcsességük és éleslátásuk növelésére, és a tanulmányi tapasztalatok veszélyétől védve elkerülhetetlenül függenek a kardtól, pajzstól, varázslattól és bűvöléstől.
- Specializáció: Lopakodás
- Képességek: Személyiség, Intelligencia
|
- Játékbeli leírás: A harcimágusok mind a halálos varázsigékben, mind a nehéz-páncélú harcban képzett varázsló-harcosok. Mozgékonyságukat és hajlékonyságukat áldozzák fel, hogy közel- és távolsági harcban lények idézésével és elementális sebzéssel egészítsék ki képességeiket.
- Specializáció: Mágiahasználat
- Képességek: Intelligencia, Erő
- Pajzs (Pajzs 5 pont, 30 másodpercig, magadra)
- Vízenjárás (Vízenjárás, 60 másodpercig, magadra)
- Tőridézés (Tőridézés 60 másodpercig, magadra)
- Ősiszellem-idézés (Ősiszellem-idézés, 60 másodpercig, magadra)
- Tűzmarás (Tűzsebzés 15-30 pont, érintéskor)
|
- Játékbeli leírás: A nehéz fegyverzet és mágikus erők használatának képességével rendelkező harcosok nevezhetik magukat paplovagoknak. Jótevéssel a jóért cselekszenek. Szörnyekre és gonosztevőkre vadásznak, miközben a világ gonoszainak kifosztásával gazdaggá teszik magukat.
- Specializáció: Támadás
- Képességek: Mozgékonyság, Erő
- Tűzmarás (Tűzsebzés 15-30 pont, érintéskor)
|
- Játékbeli leírás: A gyógyítók olyan varázslók, akik ünnepélyes esküt tettek, hogy meggyógyítják a megkínzottakat és kezelik a fertőzötteket. Fenyegetés esetén csak nyomós okkal védik magukat, kerülik a támadást és mágiát. Halálos erőket csak szélsőséges esetben alkalmaznak.
- Specializáció: Mágiahasználat
- Képességek: Akaraterő, Személyiség
- Szívgyógyítás (Egészség-helyreállítás 20-80 pont, magadra)
- Pajzs (Pajzs 5 pont, 30 másodpercig, magadra)
- Vízenjárás (Vízenjárás, 60 másodpercig, magadra)
- Lényérzékelés (Állatérzékelés 50-150 láb 5 másodpercig, magadra)
|
- Játékbeli leírás: A nemesi származású vagy csatában illetve lovagi tornán kitüntetett lovagok művelt harcosok. Udvariasságból és tudományokból iskolázottak, a lovagrend kódexe irányítja életüket. A harc művészetén kívül a gyógyítás és bűvölés tanait is gyakorolják.
- Specializáció: Támadás
- Képességek: Erő, Személyiség
|
- Játékbeli leírás: A mágusok magas intelligenciájának jutalma a mágia megértése, de a gyakorlati alkalmazásból is nagy haszonra tesz szert. Természetük és motivációjuk széleskörűen változik, de egy valami közös bennük: a mágia imádata.
- Specializáció: Mágiahasználat
- Képességek: Intelligencia, Akaraterő
- Szívgyógyítás (Egészség-helyreállítás 20-80 pont magadra)
- Pajzs (Pajzs 5 pont, 30 másodpercig, magadra)
- Vízenjárás (Vízenjárás, 60 másodpercig, magadra)
- Tűzmarás (Tűzsebzés 15-30 pont, érintéskor)
- Kaméleon (Kaméleon 10%, 30 másodpercig, magadra)
- Kitérés (Kitérés 10 pont, 30 másodpercig, magadra)
- Lényérzékelés (Állatérzékelés 50-150 láb 5 másodpercig, magadra)
|
- Játékbeli leírás: A szerzetesek az ökölharc és a vértezetlen önvédelem ősi művészeteinek tanulói. A leleplezést settenkedéssel, mozgékonysággal és mobilitással kerülik el, és képzettek a különböző távolsági és közelharcban használt fegyverek használatában.
- Specializáció: Lopakodás
- Képességek: Mozgékonyság, Akaraterő
|
- Játékbeli leírás: Az árnymágusok olyan varázslók, akik a mágiájukat a mozgékony, kitérő és óvatos közelharc erősítésére használják. Sötét hírnevük van, mivel sok árnymágus tolvaj, végrehajtó, bérgyilkos vagy titkos ügynök.
- Specializáció: Mágiahasználat
- Képességek: Akaraterő, Gyorsaság
- Pajzs (Pajzs 5 pont, 30 másodpercig, magadra)
- Vízenjárás (Vízenjárás, 60 másodpercig, magadra)
- Tűzmarás (Tűzsebzés 15-30 pont, érintéskor)
- Kaméleon (Kaméleon 10%, 30 másodpercig, magadra)
- Kitérés (Kitérés 10 pont, 30 másodpercig, magadra)
- Lényérzékelés (Állatérzékelés 50-150 láb 5 másodpercig, magadra)
|
- Játékbeli leírás: A zarándokok az igazságot és megvilágosodást kereső utazók. Az utakon és vadonban fegyverekkel, páncéllal és mágiával erősítik magukat. A világ széleskörű megismerésén keresztül ravasszá váltak a kereskedelemben és beszédben.
- Specializáció: Lopakodás
- Képességek: Személyiség, Állóképesség
- Szívgyógyítás (Egészség-helyreállítás 20-80 pont, magadra)
|
- Játékbeli leírás: A szerencsevadászok kalandorok, és jó tehetségük van ahhoz, hogy bajba keveredjenek vagy kimásszanak belőle. Bízhatnak vonzerejükben, elevenségükben, pengéjükben és üzleti érzékükben. Szerencséjükben és ösztöneikben bízva hasznot húznak az összetűzésekből és a viszályból.
- Specializáció: Támadás
- Képességek: Gyorsaság, Személyiség
|
- Játékbeli leírás: A felderítők a settenkedésre számítanak, hogy túléljék az utakat és ellenfeleket, távolsági fegyvereket használnak és harcba kényszerüléskor csatározó taktikát folytatnak. A barbárokkal ellentétben a felderítők harcban inkább óvatosak és módszeresek mint megfontolatlanok.
- Az NPC felderítők általában a saját három legmagasabb képességeikből nyújtanak kiképzést.
- Specializáció: Támadás
- Képességek: Gyorsaság, Állóképesség
|
- Játékbeli leírás: A mágia elhivatottjai, a varázslók legjobban az idézésben és bűvölésben bíznak. Mágikus tekercsek, gyűrűk, páncélok és fegyverek után vágyakoznak. Az élőhalott és daedrikus szolgák irányítása kielégítik önérzetüket.
- Specializáció: Mágiahasználat
- Képességek: Intelligencia, Állóképesség
- Pajzs (Pajzs 5 pont, 30 másodpercig, magadra)
- Vízenjárás (Vízenjárás, 60 másodpercig, magadra)
- Tőridézés (Tőridézés 60 másodpercig, magadra)
- Ősiszellem-idézés (Ősiszellem-idézés, 60 másodpercig, magadra)
- Tűzmarás (Tűzsebzés 15-30 pont, érintéskor)
- Lényérzékelés (Állatérzékelés 50-150 láb 5 másodpercig, magadra)
|
- Játékbeli leírás: A csatamágusok olyan varázslószakemberek, akiket a birodalmi csapatok csatában való támogatására képeztek ki. A veterán csatamágusokat zsoldosokként fizetik. Életpályájuk olyan mint egy kalandoré és szerencselovagé.
- Specializáció: Mágiahasználat
- Képességek: Akaraterő, Állóképesség
- Szívgyógyítás (Egészség-helyreállítás 20-80 pont magadra)
- Pajzs (Pajzs 5 pont, 30 másodpercig, magadra)
- Vízenjárás (Vízenjárás, 60 másodpercig, magadra)
- Tűzmarás (Tűzsebzés 15-30 pont érintéskor)
|
- Játékbeli leírás: A tolvajok zsebmetszők és fosztogatók. A rablóktól eltérően - akik ölnek és kizsákmányolnak - a tolvajok jellemzően a settenkedést és a rejtőzést választják az erőszakkal szemben. Gyakran foglalkoznak a vonzerejük és ügyességük romantikus képével nyereségvágyó tevékenységükben.
- Specializáció: Lopakodás
- Képességek: Gyorsaság, Mozgékonyság
|
- Játékbeli leírás: A harcosok a birodalom szakértő katonái, harcosai, zsoldosai és kalandorai. Képzettek a különböző fegyver- és páncéltípusok használatában. A hosszú menetelésekben megedződtek, a rajtaütésekben és harcokban megkeményedtek.
- Specializáció: Támadás
- Képességek: Erő, Állóképesség
|
- Játékbeli leírás: A boszorkányüldözők a szentségtörő varázslatok és sötét vallások romlott gyakorlóinak felkutatására és elpusztítására kötelezték el magukat. Képzettek a vámpírok, boszorkányok, varázsmesterek és szellemidézők elleni katonai, mágikus és rejtett hadviselésben.
- Specializáció: Mágiahasználat
- Képességek: Intelligencia, Mozgékonyság
- Tőridézés (Tőridézés 60 másodpercig, magadra)
- Ősiszellem-idézés (Ősiszellem-idézés, 60 másodpercig, magadra)
|