Morrowind

Innen: Elder Scrolls Lapok

Morrowind tartománya

Morrowind Tamriel északkeleti részében található provincia. Legtöbben Vvardenfell hatalmas szigetéről ismerik fel, de ezen kívül tartozik hozzá még szárazföldi terület is. A provinciát északkeletről a Szellem-tenger határolja. A mai Morrowind a dunmerek (sötét elfek) hazája.

Történelem[szerkesztés]

Réges-régen Vvardenfellt a dwemer faj lakta, egészen addig, amíg meg nem érkeztek az aldmerek Tamrielre. Amikor ők benépesítették Cyrodiilt, egy csoportjuk számkivetetté vált, mert a daedrát kezdte el imádni. Őket, a chimereket Veloth próféta vezette át Morrowind hegyein, majd letelepedtek a dwemerek mellé.

Sajnos a két nép nem tudott békében élni egymás mellett, és így a viszályok általánossá váltak mind a vallás, mind a terület tekintetében. Míg a dwemerek nem hittek az istenekben, addig a chimerek rendületlen daedra-hívők voltak, és sértésnek vették a dwemerek viselkedését. Ennek ellenére, ha szükség volt rá, összefogtak, mint például amikor az égkoszorúi északiak lerohanták Morrowindet 1E 401-ben. Az erőfeszítéseknek és a chimer Indoril Nerevar és dwemer Dumac közti kezdődő barátságnak hála az északiakat 1E 416-ban kiverték a területről. A szükség szülte szövetség megalapította az Első Tanácsot, és egy kis ideig tartott is.

Ez a nehezen összehozott béke véget is ért, amikor Kagrenac tonális építész megépítette Numidium dwemer istent és Lorkhan Szívét. Az eredmény: az Első Tanács háborúja 1E 668-1E 700 között. A háború a Vörös-hegyen csúcsosodott ki, a dwemer főerődnél, és hirtelen vége is szakadt, amikor Kagrenac használta a Szívet és az összes dwemer egy pillanat alatt elpusztult. Nerevart a végén, vagy nem sokkal a vége után megölte korábbi tanácsa, a Tribunal. Mivel hozzáfértek Kagrenac eszközeihez, Almalexia, Dagoth Ur, Sotha Sil és Vivec isten-szerű erőkkel ruházták fel magukat. Ellenben Azura, a daedra istennő nem volt elégedett azzal, hogy felhasználták a szentségtörő eszközöket, és ezért megátkozta a chimer népet, hamuszínűvé változtatva bőrük színét, szemüket pedig izzó vörössé: így lettek ők a dunmerek. A Vörös-hegy a háborúnak köszönhetően kietlenné vált, nagyban átrendezve a tartomány tájképét.

A most már isten-szerű hatalommal bíró Tribunal megszilárdította az erejét, és elfordította az embereit az ősök és a daedrák imádatától a Tribunal Templom vallás tisztelete érdekében. Cyrodiil elkezdte keresni a lehetőséget, hogy Morrowinddet beolvassza a friss Reman Uralkodóházba, aminek eredménye a véres nyolcvanéves háború. Később, a Harmadik Birodalom felemelkedésekor már nem volt ilyen véres konfliktus, Tiber Septim törekvését, hogy egyesítse a kontinenst, diplomáciai úton érte el. Vivec és Tiber Septim ennek keretében megállapodást kötött (2E 896-os fegyverszünet), mely szerint a dunmerek birodalmi polgárok lettek, bevezették a birodalmi intézményeket és üzleti érdekeket, de megtarthatták a korábbi hagyományaikat, mint a rabszolgaság és a vallás.

Az Oblivion-válság után az északiak és az orkok észak felől támadásokat indítottak. Vivec eltűnése után az Igazság Minisztériuma labilissá vált. A morrowindi mérnökök Vuhon vezetésével egy gépet építettek, az Ingeniumot, amelyet az élő lelkek hajtottak, hogy a Minisztériumot a magasban tartsák. Amikor Ilzhevent, a dunmert választották ki a feladatra, hogy táplálja a gépet, a szerelme, Ezhmaar (Sulként is ismerik) elpusztította azt, hogy megmentse párja életét. A terv visszafele sült el. A Minisztérium végzete beteljesült, lezuhant, elpusztítva Vivec városát. A Vörös-hegy kitört, beborítva Vvardenfellt hamuval és lávával; ezt hívjuk ma "A vörös évnek". Feketemocsár argóniaiai megszállták a területet, arra kényszerítve a megmaradt dunmereket, hogy visszavonuljanak Solstheimbe.

Földrajz[szerkesztés]

Morrowind mai ökológiáját környezetének sok eleme befolyásolta. A nyugati hegyvonulatok elszigetelték Morrowind lényeit a többi tartománytól, és így lehetővé vált, hogy a Vörös-hegy által befolyásolt egyedi növény- és állatvilág olyan fajokkal gazdagodjon, amelyek túlélésének feltétele a hamueső. A keleti földek egész történelmét végigkísérik a nagyobb vulkanikus aktivitások, és Morrowind esetében sincs ez másként.

Vvardenfellen játszódik a The Elder Scrolls III: Morrowind játék. Területe nagyrészt vulkanikus, kietlen kivéve a szárazfölddel összekötő tengerszorost, ahol inkább mocsaras a táj. Elszórva rajta daedrikus oltárokat és dwemer romokat találunk. A tartomány központi pontja a Vörös-hegy, a hatalmas vulkán, a korábbi dwemer főváros.

Morrowind fővárosa, Mournhold, a játéktere az első kiegészítőnek, a The Elder Scrolls III: Tribunal-nak.

Az egész provincia hat körzetre van osztva, név szerint: Velothi, Vvardenfell, Telvanni, Narsis, Mournhold és Deshaan körzetekre.

Politika[szerkesztés]

Nerevarine érkezésével nem ment minden rendben. Dagoth Ur és a Tribunal két tagja, Almalexia és Sotha Sil meghalt a Nerevarine-t körülvevő fortélyok közben. Vivecre is hasonló várhat, de a sorsa még nem eldöntött. Barenziah királynő is visszatért Nyugalmból fia, Helseth koronázására. Ahogyan az egyik hírek északi diplomata megjegyezte, "Az új király manipulatív, kegyetlen és számító. Pont, amilyenre Morrowindnek szüksége van." Úgy tűnik, hogy különösen érdekli, hogyan szakíthatna a hagyományos dunmer hatalmi szerkezetekkel. Még addig is elmerészkedett, hogy törvényen kívül helyezze Morrowindben a rabszolgaságot, ami egyértelműen vérontáshoz fog vezetni, mivel a dunmerek évszázadok óta használják őket. Megreformálta a Nagytanácsot (amelynek résztvevője minden nagyház vezetője), ami szintén a dunmer tradíciók ellen való volt. Néhány nagyház, mint a Dres-ház vagy a Hlaalu-ház támogatják ebben, mások, mint az Indoril-ház és a Redoran-ház hanyatlanak az ellenállásuk miatt, és a redoranok emellett még az északiakkal és az ő ork zsoldosaikkal is harcolnak.

Nevezetes helyek[szerkesztés]

Vvardenfell[szerkesztés]

Ald'ruhn
Redoran város Vvardenfell nyugati részén, a Vörös-hegytől délnyugatra
Balmora
Hlaalu város Vvardenfell délnyugati részén, az Odai-folyón
Vörös-hegy
Vvardenfell közepén elhelyezkedő hegy, és a dwemerek korábbi fővárosa
Sadrith Mora
Egy szigeten elhelyezkedő telvanni város, amely a kelet-vvardenfelli partok szigetvilágában található
Vivec
Főbb város Vvardenfell déli partjainál. Kilenc, vízre épült velothi kantonból áll, a Tribunal Templom irányítja, de emellett mindegyik, Vvardenfellben jelen lévő nagyháznak (Hlaalu, Redoran és Telvanni) is van egy-egy saját kantonja.

Szárazföld[szerkesztés]

Feketefény
Redoran város Morrowind északnyugati részén, a velothi körzetben
Tűzleső
Birodalmi Légió által irányított erőd Morrowind északkeleti részén, az északi telvanni körzetben
Mournhold
Indoril város Morrowind közepén, Mournhold körzetben; Morrowind fővárosa
Kragenláp
Hlaalu város Nyugat-Morrowindben, Narsis körzetben
Narsis
Hlaalu város Délnyugat-Morrowindben, Narsis körzetben
Telvanni-kikötő
Telvanni, szigeten lévő város, messze, Morrowind északkeleti részén, a telvanni körzetben
Könnypatak
Dres város a deshaan körzet északi partjai mentén, Morrowind délkeleti részén.


Az Elder Scrolls helységei
Tamriel: Cyrodiil | Égkoszorú | Elsweyr | Feketemocsár | Morrowind | Nyár-sziget | Pörölyföld | Sziklaföld | Valenvadon
Egyéb kontinensek: Akavir | Aldmeris | Atmora | Pyandonea | Thras | Yokuda
Világok: Mundus | Nirn | Oblivion