Dwemer

Innen: Elder Scrolls Lapok

Többfajta dwemer vázlat

A dwemerek („'dwiː.mɚ”-nek ejtve) a merek egy legendás, elveszett, Dwemereth-ből (most Morrowindként ismerjük) származó faja. A romjaik és műveik egész Tamrielszerte fellelhetőek, de különösen sok van belőlük Pörölyföldön (főleg a Stros M'Kai hegyekben), Sziklaföldön és Morrowindben. A mer fajok a „dwemer” kifejezést használják, ami a következőket jelentheti: „mélységi”, „mély szándékú” vagy „titokzatoskodó”. Törpökként is ismertek, ezt a kifejezést a birodalmiak használják, és valószínűleg a Velothi-hegyek ehlnofey óriásai alkották. Szabadgondolkodású, mégis a világtól visszavonult elf klánokat formáltak, akik a tudománynak, a mérnökségnek és a misztikumnak szentelték az életüket.

Történelem[szerkesztés]

A Velothi-hegyek és a dwemereth-ek Vörös-hegye alatt, mély vágatokban lévő bonyolult városokban élő dwemerek a föld és a vallás miatt 1E 222-ben összecsaptak a nemrég érkezett chimerrel. „Miközben a dwemerek szabadgondolkodásúak voltak, kevésbé hittek a sorsban, a chimerek hűséges daedra hívők voltak és a dwemerek vallásnélküliségét sértésnek vették a saját isteneikkel szemben.” Amikor Vrage király vezette északiak inváziója fenyegette őket, Dumac, a törpkirály és Indoril Nerevar egy szövetséget kovácsoltak a közös ellenséggel szemben. A szövetség teljesen megsemmisítette a megszállok seregét 1E 416-ban, ami az új Resdayn Első Tanácsának megalapításához vezetett.

A katonai rourken klán, legalábbis így mondják ők, teljes mértékben a chimerekkel való együttműködés ellen volt és a száműzetést választotta. 1E 420-ban a rourken törzsfőnök keresztülhajította Tamrielen Volendrung Kalapácsát és megígérte a törzsének, hogy odavezeti a népét, ahova a kalapács esik; ezt a képet sok pörölyföldi romba belevésték. Volanföldnek nevezték el a területet a rourkenek, ami később valahogy Pörölyfölddé változott. Pörölyföld romjait évszázadokon át a dwemerek lakták, de sajnálatos módon nem maradtak nyomok Tamriel felszínéről való hirtelen eltűnésükről 1E 700-ban.

Anumidum, ahogyan az Isteni metafizikában látható

Érthetetlen módon a dwemerek teljesen eltűntek az Első Tanács háborúja, a Vörös-hegyi csata alatt. Lord Kagrenac főépítész megtervezte Kagrenac eszközeit, hogy hasznosítsa Lorkhan szívének erejét. A valódi okot nem tudjuk, de valószínű azért, hogy felemelje faját az Anumidummal. Egy teljes faj villanásszerű eltűnése sok elméletet szült, de úgy gondolják, hogy folyamatosan kísérletezett, hogy az eszközt a szíven használja egy „szuperfegyver” elkészítéséhez vagy a halhatatlanság eléréséhez, és csak véletlenül esett egybe a háborúval. Úgy tűnik hogy a Dwemerek nem voltak teljesen meggyőződve arról, hogy használják-e a szívet. Néhányan, többek között Bthuand Mzahnch, a használata ellen volt, és figyelmeztetett a súlyos mellékhatásokra, míg a főépítészek többsége, többek között a főnökük Kagrenac, nem volt meggyőződve egyik oldal igazáról sem.

Még Yagrum Bagarn, az utolsó élő törp (aki létét annak a tények köszönheti, hogy egy „kinti síkon” volt, amikor az esemény bekövetkezett), sem tud magyarázatot adni, mi is történt pontosan. Úgy néz ki, hogy a dwemerek összes tagját egyszerűen csak eltávolították a világról, esetleg a kinti világok egy ismeretlen helyére kerültek. A bamz-amschend-i dwemer romoknál Mournholdban, Morrowindben, egy rakás hamukupac található jelenleg a fegyverek és páncélok mellett, székeken és az ágyakban is. Ebből arra lehet következtetni, hogy a fizikai létük hirtelen hamuvá változott valamilyen úton-módon.

Létezik egy elmélet, miszerint a hirtelen eltűnésük amiatt következett be, hogy fordítva hajtották végre a szokásos folyamatokat a földcsontok felhasználásával. Ahelyett, hogy létrehozták volna a pogányt a szent irányításával (mint az idéző varázslatoknál vagy a daedra-imádatnál), azt gondolták, hogy létrehozzák az Anumidiumot, a saját szentjüket a pogányok hamvaiból.

Vivec, a dunmerek harcos költője szintén úgy gondolja, hogy valami istentelen bűn miatt tűntek el; egy istent akartak létrehozni saját céljaikra Lorkhan isten maradványaiból. Az, hogy a kihalásukhoz köze volt-e Kagrenac eszközeinek vagy egyszerűen már a szándék is elegendő volt, nem derül ki ebből az elméletből.

A Chimarvamidium szerint a dwemerek egy olyan képességet birtokoltak, amit úgy ismerünk hogy "Hívás", amely látszólag hasonló a telepátiához. Ezzel képesek voltak kommunikálni egymással nagy távolságokból is. Ebből arra következtethetünk, hogy az eltűnésük előtti utolsó pillanatokban Lord Kagrenac a Hívást használta azért, hogy az összes dwemert megidézze, hogy végrehajtsa a tervét: felülmúlni a Halandó Síkot.

Egy dwemer csillagvizsgáló, ahogyan a Redguardban volt látható

Technológia[szerkesztés]

Hiányos.png Ez a fejezet egyelőre hiányos. Segíts te is kibővíteni az eredeti alapján!
Morrowindben látható dwemer romok

A dwemer nép magas technológiával rendelkező és kiváltképp határozott fajnak mutatkozik. Régi településeik közül számosat megbűvölt mechanikus őrök, vagy "centúriók" lakják. Mai napig található az előtereikben egy-egy régi gép darabja, tengelye, fogaskereke, anyacsavarja; sok közülük még mindig működik. Behatóan és valahogyan sikeresen foglalkoztak néhány isteni (és misztikus) művészettel és kutatták hogyan lehet hasznosítani az isteni erőket az ő mechanikus technológiájukban. Tamrielben létezik egy olyan irányzat, ami úgy tartja, hogy pontosan ez a tudás és a mellé társuló arroganciájuk vezette a dwemer fajt a pusztulásba.

Egy dwemer csillagtérkép

Építészet[szerkesztés]

Dwemer Animunculi, ahogyan a Redguardban láthattuk

A dwemer erődök – amiket néha kolóniáknak is hívunk –, sokszor tartalmaznak ősi gőzmeghajtású szerkentyűket, és sok közülük még mindig működik. Számos csővezeték található bennük és a dwemer romok körül. Sok berendezés, készülék gőzt bocsájt ki működésük közben. Talán „kazánok” vannak bent a centúriókban, vagy hasonló alkatrészből épített dolgok. Elméletek szerint a készülékeket minden romnál előforduló ellenőrző pontból, vagy minden rom mechanikájának az összekapcsolt jeléből táplálták, de ez nem biztos. A vvardenfelli (ahol manapság is sok dwemer rom található) dwemer művek, úgy tűnik hogy leállnak, mikor egy bizonyos távolság keletkezik köztük és a Vörös-hegy között. Továbbá valószínű, hogy a sok, romoknál található tárgy egyszer hálóba vagy ruhaanyagba volt öltöztetve, amik elbomlottak az évek során. Ez megmagyarázhatja hogy egy látogató számára miért hasonlít a dwemerek „kényelmes otthona” inkább a spártai életmódhoz. Kevés nagyterem található a legtöbb romban. Ez annak a tények köszönhető, hogy a legtöbb, ha nem minden dwemer rom a föld alatt van, ahol hatalmas belső tereket nehéz szépen kidíszíteni. Sok dwemer kolóniát az uralkodójuk után nevezték el. A legtöbb erőd Vvandenfellben van, ami a dwemeri nyelven az „Erős Pajzs Városát” jelenti.

Egy dwemer csillagvizsgló, ahogyan az Oblivionban láthattuk
Radac Stungnthumz, egy élőhalott dwemer fegyverkovács

A legtöbb legendától eltérően, dwemer romok régészeti bizonyítékai miatt egyesek azt hitték, hogy a törpök nagyjából akkorák voltak, mint egy átlagos ember vagy elf, és ezt bizonyította a még létező törp páncélok átlagos mérete (bár néhány, a játékban fellelhető könyv azt állította, hogy a „törpök páncélja” az általuk épített gépek külső rétege vagy rosszul párosított darabok a különböző berendezésekből.) Ez valószínű, hogy így van, mivel sok dwemer a Velothi-hegyek óriásainak közelében lakott, akik eddig soha nem találkoztak az emberekkel vagy merekkel azelőtt, így pedig jóval kisebbnek tűntek, és törpöknek gondolták őket. A dwemer romok és a gépezetek birodalmi ásatása alátámasztja a Dlyxexic elméletet, miszerint a dwemer „mélységi elfeknek” való fordítása megfelel az „okos elfnek” is. Talán Ehlnofey kitűnő tanítványai említették az Anuadban magukat a törpöket. Sok pörölyföldi ragada mutat szokatlan érdeklődést a dwemer romok iránt, ismeretlen okokból. Néhány elmélet szerint Yokuda, a ragadák eredeti otthona egy ősi dwemer város volt.

Két dwemer ábrázolása

Megjelenés[szerkesztés]

Hiányos.png Ez a fejezet egyelőre hiányos. Segíts te is kibővíteni az eredeti alapján!

Vallás és filozófia[szerkesztés]

Nem tudjuk, hogy a dwemerek hittek-e egyáltalán valamilyen istenben. Mindamellett azt tudjuk, hogy lenézték és kigúnyolták a daedrákat, kinevették az ő „bolond” rituáléjukat. A Vörös-hegyi csatában írták, hogy „inkább a Logikát és Értelmet tisztelték istenükként". Ezek metaforikus kifejezések lehettek; de Vivec, a szerző, nagybetűsítette őket írásaiban, hogy így javasolja őket. Megjegyzendő, hogy a dwemereket általánosan pogányként, esetleg szakadárokként ismerjük, de erősen spirituális lények voltak, és az univerzum természetének megismerését tanulmányaik fontos részének tartották. A tudományuk inkább megerősítette az ő hitvallásukat, mint akadályozta azt.

Műtárgyak[szerkesztés]

Dwemer páncél az Oblivionban
Dwemer páncél a Morrowindben

A dwemerek műtárgyai mindenütt igen drágák a birodalomban, kereskedésre és gyűjtésre egyaránt. Amióta számos birodalmi okirat miatt a birodalom tulajdonai ezek, az eladásuk illegális. Ez nem úgy tűnik, hogy megállítaná a műtárgyak leesését a kocsikról, vagy különös eltűnésüket a különböző kollekciókban. Minden, a fegyverektől a háztartási eszközökig igen kapós, de a csempészek a kivégzést kockáztatják egy ilyen jövedelmező üzletért. A dwemer fegyverek és páncélok különösen drágák; híresek a kiváló megmunkáltságukról és szilárdságukról. Ezeknek a műtárgyaknak a beszerzése igen veszélyes, elsősorban a romok távolsága-, a bennük lévő sok koros, megbízhatatlan dwemer gépezetek, mint például a centúriók és más animunculik-, illetve a kifinomult csapdáik miatt, amikért a dwemerek különösen rajongtak.


Nyelv[szerkesztés]

Hiányos.png Ez a fejezet egyelőre hiányos. Segíts te is kibővíteni az eredeti alapján!

Nagyon keveset tudunk a dwemerisről, azaz a dwemerek nyelvéről, de kitartó munkával megpróbálják lefordítani, az aldmerist használva kiindulási alapként.


Az Elder Scrolls fajai
Ember: birodalmi | breton | északi | nede | ragada
Mer: aldmer | altmer | ayleid | bosmer | chimer | dunmer | dwemer | falmer | maormer | orsimer
Teremtmény: argóniai | imga | khajiit | sload
Akaviri: ka po' tun | kamal | tang mo | tsaesci
Isten: aedra | daedra